Trendy trike stuurt feilloos

Als alles meezit, komt volgend jaar de Mitka op de weg. Tien werknemers van Nike in Hilversum krijgen de primeur....

De verleiding is te groot. Net buiten het Betuwse dorp Meteren glinstert achter een houtwal een klinkerweggetje in de regen. Het is smal, glibberig en van het ouderwetse soort: het wegdek bolt een beetje. Een perfecte plek om het prototype van de Mitka uit te proberen.

Dat proefmodel lijkt op een groot uitgevallen trapauto: een zwaar frame met twee fietswielen vóór en één achter, een zwart stoeltje middenop en een gewoon fietsstuur. Het heeft niets van die trendy Mitka die steeds opduikt op congressen en manifestaties.

Dat is een 1:1 model van een lichte, gestroomlijnde 'cabrio-fiets'. Tien werknemers van Nike rijden bij wijze van proef volgend jaar op zo'n trike (driewieler) naar hun kantoor in Hilversum, met een kruissnelheid van pakweg dertig kilometer per uur.

Tegenwind doet ze niks, want ze hebben de hulp van een elektromotor. Bezweet aankomen is er dus ook niet bij. Natte, verkreukte pakken evenmin. Als het regent, trekt de berijder de kap van de Mitka over zich heen.

De Mitka is een idee van TNO Industrie in Delft. TNO is broedt op vele mogelijkheden om het milieu te ontlasten. Op keukens en kantoren bijvoorbeeld die geen energie slurpen. En de Mitka is een alternatief voor automobilisten die tussen de vijf en de twintig kilometer van hun werk wonen.

'Bij afstanden van vijf kilometer en meer neemt het fietsgebruik dramatisch af', zegt Peter Joore van TNO. En dat is vervelend, want op korte afstanden zijn uitlaatgassen op hun smerigst. Een katalysator werkt pas als hij heet is. Ruim 80 procent van de autoritten is korter dan twintig kilometer.

Nu zal dat de doorsnee-consument een zorg zijn, maar wat wel telt: de Mitka is een leuk voertuig om in te rijden. Zelfs dat loodzware prototype stuurt feilloos op dat glibberige Betuwse klinkerweggetje.

Als de 'echte' Mitka twintig kilo weegt, heeft een gewone fietser geen elektromotor nodig en dus geen accu's, en houdt hij extra ruimte over voor bijvoorbeeld vakantiespullen.

Het geheim van de relatief hoge snelheid zit hem in de plaatsing van de trappers. Die zitten niet onder het lichaam, maar ervoor. Daardoor kan je je met je rug afzetten tegen de leuning van het stoeltje en dat verhoogt de trapkracht.

Die vondst is ruim honderd jaar oud. De Deense ingenieur Mikael Pedersen begon in 1893 fietsen te bouwen volgens dat principe. Voor de Mitka greep ontwerper Peter van der Veer naar hetzelfde idee.

Eerst zag hij het idee van een afdekbare fiets niet zitten: 'Ik was heel sceptisch.' Voor hem gaat er niets boven een gewone fiets. Maar op een gewone fiets zou de kap veel te hoog worden. Tenzij de gebruiker zijn benen bijna horizontaal houdt. Dan kan de zitplaats zakken.

Maar dan heb je een tweede probleem: benen en voorwiel zitten elkaar in de weg. Dat probleem los je op door te kiezen voor twee voorwielen. Dan blijft de fiets compact, met als bijkomend voordeel: de berijder heeft overzicht. Hij ziet of hij ruimte heeft om bijvoorbeeld een andere fietser in te halen.

Na afloop van de proefrit in de Neder-Betuwe is Joore van TNO niet gelukkig met het idee dat er een tocht is gemaakt op deze voorloper van de Mitka. Er zitten nogal wat onderdelen in, waarop patent is aangevraagd. De stuurinrichting zit vol snufjes.

Net als bij een gewone fiets draait het wiel niet alleen in de richting die de berijder kiest. In de bocht helt de fiets en dus ook de wielen. Dat doen de voorwielen van de Mitka ook. Dat verklaart waarom het ding zo lekker stuurt.

Van der Veer zegt dat een Mitka tussen de vijf- en zevenduizend gulden zal kosten. Bij grote aantallen, boven de vijftigduizend, ligt die prijs 30 procent lager. Bij een enquête op de FietsRAI bleek dat bezoekers dat soort prijzen verwachten en accepteren.

Tot nu toe is elk onderzoek positief voor deze nieuwkomer in de fietswereld. Bedrijven zullen ook niet negatief zijn: ze kunnen bezuinigen op parkeerruimte, omdat drie of vier Mitka's passen in één parkeervak. Soms zelfs vijf.

Zelfs het blad Fiets, dat niets in de Mitka ziet ('je kunt alleen maar lachen om zoiets'), gelooft dat de Mitka goed zal worden verkocht: 'Gezien de menselijke neiging tot onredelijk gedrag moet dit concept een hoge kans van slagen hebben.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden