Trends Na het papieren ticket, ook de instapkaart naar het museum

Een papieren vliegticket is ouderwets. Inchecken doe je online. Sinds deze maand is ook de instapkaart gedoemd een collector's item te worden, contateert Nell Westerlaken....

Afgelopen mei, op vrijdag de 30ste, werd bij de Koninklijke Nederlandse Luchtvaartmaatschappij geschiedenis geschreven. Geen krant die er aandacht aan besteedde, het journaal ging volkomen aan het feit voorbij. Maar die 30ste mei werd bij de KLM het allerlaatste papieren vliegticket uitgegeven. Einde van een tijdperk.

Hoewel andere maatschappijen de langwerpige ‘boekjes’ met flinterdunne, van een laagje carbon voorziene vouchers (voor de heen- en voor de terugvlucht) nog wel uitschrijven, ligt het papieren ticket binnenkort voorgoed in een vitrine van het luchtvaartmuseum. De luchtvaartindustrie, zo stelde de KLM begin deze zomer in een persbericht, heeft zichzelf tot doel gesteld ‘het papier te verdrijven uit de ticketuitgifte’.

Begin september is opnieuw een stap gezet in de strijd tegen het papier. Ook de boarding pass dreigt een collector's item te worden. Op een nog beperkt aantal vluchten - namelijk die van en naar Parijs - hoeven reizigers van KLM en Air France ook geen papieren instapkaart meer te tonen.

Je kunt de gegevens voor het instappen - tijd, gate, stoel etc. - desgewenst gewoon toegestuurd krijgen per sms, per mms (dat is een multimedia-sms) of e-mail naar je mobiel, je blackberry, smartphone (een uitgebreid mobieltje) of je PDA (personal digital assistent ofwel zakcomputer). Je browst gewoon op je mobiel naar de website van de KLM en tikt het nummer van je e-ticket in. Kun je in een bomvolle tram kijken op je telefoon of er in je vliegtuig nog een stoel is met veel beenruimte? ‘Dat nog net niet’, zegt Rob Zwerink, manager e-services bij de KLM. ‘Je kunt wel raam of gangpad kiezen.’

De elektronische instapkaart bestaat uit de gebruikelijke gegevens over de vlucht, en een barcode die niet uit streepjes, maar uit puntjes is opgebouwd. Op het vliegveld houd je je mobiel met deze code op het schermpje voor een scanner bij het instappen.

Je kunt met je elektronische instapkaart gewoon taxfree shoppen: je laat de gegevens op je schermpje gewoon aan het personeel.

Vliegen we binnenkort helemaal papierloos? (Op je paspoort na dan.) Die kant gaat het wel op, volgens Zwerink. ‘We lopen als KLM wereldwijd voorop met dit soort ontwikkelingen, maar ook in Amerika en Canada worden al elektronische instapkaarten verstrekt. De technologie is er, de standaard is vastgesteld door de IATA.

‘We zijn in gesprek met andere luchthavens of zij kunnen aansluiten.’ Landen in Europa met hoge mobieltjes-dichtheid, maar ook een land als Kenia. ‘Ze hebben daar weinig vast internet via de computer, en doen daarom veel met hun mobieltje.’

En dan zal het je gebeuren: sta je op Schiphol, is je telefoonbatterij leeg en je oplader zit natuurlijk in de koffer. ‘Dan ga je gewoon naar de balie of naar een selfservice-check-in-automaat en laat je alsnog je instapkaart printen’, zegt Zwerink.

We bespeuren wat weemoed tijdens een kleine rondvraag over het verdwijnen van de papieren boarding pass . Het kaartje is velen dierbaar en niet alléén om in het vakantie-album te plakken. ‘Je legt het als bladwijzer in in je vakantieboek. Dan weet je jaren later nog waar je dat boek hebt gelezen’, luidt een reactie.

Een ander heeft wel een heel creatieve bestemming gevonden voor de instapkaartjes: ‘Mag ik van jou de KLM-vlucht naar Zürich? En de Lufthansavlucht naar Wenen? Dankjewel: kwartet!’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.