Trending topics

Pasteltinten en buisframes. Wat waren de trends op de Salone del Mobile, de internationale meubelbeurs in Milaan? V zocht het voor u uit

Tussen kunst en design

Na de modemerken en de auto's (dit jaar onvermijdelijk) hebben nu ook musea design ontdekt als aanjager van publiciteit en innovatie. Zo opende het lokale Museo Nazionale della Scienza de deuren voor de Londense ontwerper Tom Dixon en gaf het Textielmuseum een sneakpreview van de expositie Turkish Red. Dan mag het Rijksmuseum niet ontbreken. Te zien was een serie prototypes gebaseerd op een selectie uit de 125 duizend collectiestukken die het Rijks op het internet heeft geplaatst, waaruit iedereen mag samplen. Dit inspireerde Droog tot de het maken van witte, 3D-geprinte servetringen in de vorm van een geplooide kraag die ook wordt gedragen door de Staalmeesters van Rembrandt. Straatcultuur en hoge kunst smolten samen in een plak-tattoo van een bloemstilleven van Jan Davidsz de Heem. Het klapstuk was een rank bestek van titanium geïnspireerd op deze voorwerpen uit de Gouden Eeuw. Na de kunstzinnige pronkstukken van de afgelopen jaren is er nu eindelijk één collectie waarin kunst en design niet op gespannen voet staan, maar als disciplines die elkaar versterken. Dat vraagt om meer. Gelukkig overweegt Droog enkele stukken uit de collectie daadwerkelijk te produceren.


Koolhaas, voor wie durft

Architecten die meubels ontwerpen - nieuw is het niet. Grootheden als Alvar Aalto, Le Corbusier en Eero Saarinen wisselen het ontwerpen van gebouwen moeiteloos af met meubeldesign. Hun stoelen groeiden zelfs uit tot onvervalste designklassiekers. Toch was de aanwezigheid van de architectuurwereld dit jaar een opvallende trend in Milaan, dat toch het domein is van meubelontwerpers en -producenten. Nu de bouwwereld grotendeels stil ligt, lijken architecten hun hoop te vestigen op de interieur- en meubelindustrie. Al wat langer vaste klanten in Milaan zijn Zaha Hadid en Jean Nouvel, die feitelijk nauwelijks verrasten met respectievelijk gestroomlijnde banken en loeistrakke werkunits. Een nieuwkomer was het Nederlandse UN Studio met een innovatief werkmeubel dat werd gepresenteerd in, opmerkelijke, samenwerking met ontwerper Jurgen Bey. Maar alle ogen gingen natuurlijk uit naar architect Rem Koolhaas. Tools for Life heet de bescheiden collectie, maar de levensvreugde spat er niet bepaald vanaf. Salontafels kunnen met één druk op de knop worden opgelift tot een sta-tafel en de kantoorfauteuils stralen een Mad Men-achtig machismo uit. Voor wie durft. knoll.com


licht en luchtig

Het buismeubel. Als er een topic trending was in Milaan dan was het wel het duimdikke frame van metaal. Zou het toeval deze productiemethode door bijvoorbeeld merken als Gispen en Thonet doorbrak in de jaren dertig - ook een tijd van crisis? Het moderne buisframe gaat gepaard met spaarzaam materiaalgebruik; op het metalen frame rust bijvoorbeeld een kussen van leer of een houten zitting. Ook het kleurgebruik is fris en vrolijk, wat deze meubels toch een eigentijdse uitstraling geeft. Maar niet alleen zijn deze buisconstructies relatief eenvoudig en goedkoop te produceren, deze luchtige meubels laten zich goed combineren. Dat een oud principe bovendien een nieuwe vormtaal kan opleveren bewijst de Duitse technocraat Konstantin Grcic. Voor de Italiaanse stoelengigant Magis ontwierp de productiefste ontwerper van dit moment de Traffic, een ragfijne stoel die toch groots oogt door de massieve kussens die in het frame worden gestapeld. Uiteraard leverbaar in de verschillende alomtegenwoordige zuurstokkleurtjes.


Een persoonlijk statement

Meer en meer wordt het interieur een spiegel van de ziel. Het onbekommerd combineren van exclusief design en vintage met IKEA en Marktplaats is al een paar jaar bon ton. Nu rukt ook het modulaire meubel op: een comfortabele driezitter kan worden uitgebreid tot één loungemeubel bestaand uit kasten, tafeltjes en zelfs een zitbed. Kleurcombinaties kunnen daarbij naar hartelust worden aangepast. Deze nieuwe individualiteit in het interieur is tot het extreme doorgevoerd in de DNA Table van Studio Tjep oftewel ontwerper Frank Tjepkema. Wie een tafel bestelt, moet een wattenstaaf met wangslijm afgeven bij BaseClear Laboratories in Leiden. Van het aldus verkregen dna-profiel maakt Tjepkema een esthetische interpretatie. Deze vorm wordt vervolgens met een computergestuurde freesmachine uit hout vervaardigd. Wie de prijs van ruim 20 duizend euro voor deze tafel te hoog vindt, kan ook een zilveren sieraadhanger laten maken gebaseerd op het eigen dna-profiel.


Designed in China

Het gonst al jaren: ze komen. Maar nu zijn ze er dan echt. De Chinezen. De Chinese ontwerpstudio Pinwu presenteerde een oogstrelende meubelcollectie die Westers avontuur paart aan Oosterse harmonie, gebaseerd op traditionele ambachten en materialen uit de provincie Yuhang. Van geperste palmbladeren is een stoel vervaardigd en een vloerkleed is geweven van lange bamboedraden. De blikvanger is een eethoek van gedurfde materiaalexperimenten. Handgemaakt papier van de bamboeplant werd vermalen tot pulp en vervolgens in een mal geperst. Deze comfortabele en lichtgewicht zitkuip is vervolgens op een eenvoudig houten frame geplaatst. De vorm van deze Gù Chair is zichtbaar geïnspireerd op de Plastic Chair van Ray & Charles Eames. Maar door de zachte pasteltinten (alwéér) en het verrassende en duurzame materiaalgebruik is het toch een eigentijds meubel. Waarin Chinezen ook uitblinken is porseleinproductie. Op een eenvormig houten frame als de Gù Chair is een tafelblad geplaatst dat is vervaardigd van hard glanzend wit porselein.


Toverlampen

De afgelopen jaren zagen we lampen met de meest extreme armaturen. De nieuwe ledtechnologie met piepkleine lampjes die nooit vervangen hoeven worden, baarde tal van mogelijkheden, zoals ultradunne lampen of lampen van hittegevoelige materialen als papier of vilt. Maar anno 2013 is led zo ingeburgerd dat niemand meer opkijkt van een lamp die perfect een flikkerende kaars imiteert, zelfs als dit een ontwerp is van de Duitse lichtgoeroe Ingo Maurer. Daarom ging de Britse lichtontwerper Paul Cocksedge (de gedoodverfde opvolger van Maurer) terug naar de basis van licht: de verwondering waarmee de prehistorische holbewoners al in het vuur staarden. De Shade Lamp (uitgebracht door de Italiaanse lichtfabrikant Flos) is niets meer dan een archetypische lampenkap die lijkt te zweven, maar in werkelijkheid aan een soort visdraad aan het plafond hangt. Deze lampenkap geeft overigens zelf geen licht, maar wordt vanaf de grond aangelicht door een ledspotje. Waarmee de heldere lichtreflectie op het plafond is verklaard. 'Je begrijpt het pas als je het doorhebt', zou Cruyff zeggen.


Oermeubels

In het visuele geweld waarmee de honderden merken en ontwerpers elkaar overschreeuwen, sneeuwen tal van kleine pareltjes onder. Dat is misschien wel het grootste manco van de jaarlijkse Salone del Mobile. Je moest bijvoorbeeld maar net weten dat helemaal aan de rand van dit designcircus een presentatie was van de Nederlandse ontwerper Aldo Bakker. Hier geen hippe 3D-printers of commerciële buismeubeltjes, maar ingetogen oerdesign zonder decoraties of pronkerig materiaalgebruik. Een bank bestaat uit drie ovalen boomstammetjes en een stoel uit een soort wilgenknot. Het zijn subtiele ontwerpen die uitblinken in harmonie en schoonheid. Het verstilde hoogtepunt is Three Pair, een abstracte sculptuur van basalt die bestaat uit drie organische delen die in elkaar vloeien. En ja, je kunt er ook op zitten.


Extra: Gespot

De beste, slechtste, mooiste, lelijkste, raarste en ordinairste producten en trends van morgen gespot op de meubelbeurs in Milaan worden op 23 mei (20-22u) op een rijtje gezet tijdens een aflevering van het live magazine Design Matters in Pakhuis De Zwijger in Amsterdam, georganiseerd en gepresenteerd door Jeroen Junte. Op het podium worden ontwerpers Aldo Bakker en Frank Tjepkema geïnterviewd over recent werk. Renny Ramakers van designlabel Droog vertelt over de samenwerking met het Rijksmuseum. Daarnaast noemen diverse designprofessionals hun hoogte- en dieptepunten van de Salone del Mobile. De toegang is gratis.


dezwijger.nl




Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden