Trend: AutoMobile

Overleven, dat leek het designmotto in Milaan. Innoveren doen we wel weer na de crisis.

Het Nederlandse designlabel Moooi heeft voor de aanval gekozen op de jaarlijkse Salone del Mobile, die vorige week in Milaan werd gehouden. Niet alleen vanwege de omvang van de tijdelijke showroom waarin de nieuwe meubelcollectie werd getoond; die is enorm, misschien zelfs de grootste van de tweeduizend interieurmerken en individuele ontwerpers die zich hier profileren. Maar vooral ook door de opstelling. In de showroom (formaat sporthal) is een tiental woonkamers ingericht, inclusief sjoelbakken, tropische planten, antieke kasten en zelfs lege wijnglazen. In dit knusse decor komen de doorgaans lawaaierige Moooi-meubels - een selectie van artdirector Marcel Wanders - verrassend goed tot hun recht.


Op deze 52ste editie van de Milanese meubelbeurs was de presentatie van Moooi een van de weinige spektakelstukken, samen met die van de Italiaanse producent Cassina. Die had modetycoon Karl Lagerfeld gevraagd de showroom in te richten als ruimte voor een fotoshoot. Verder was de sfeer braaf. Trendsettend zijn elegante meubels met een eenvoudige constructie en efficiënt materiaalgebruik, opvallend vaak stof, hout of staal. Niet te vermijden in het interieur worden ranke meubels van duimdikke buizen en veel, heel veel pastelkleuren. Meubels die zich makkelijk laten produceren én combineren. Crisisdesign dus - maar dan wel smaakvol crisisdesign.


Over duurzaamheid wordt met geen woord meer gerept. Waren het voorgaande jaren nog het milieu en grondstofschaarste die de agenda bepaalden, in crisistijd geldt maar één prioriteit: overleven. Daarvoor worden onverwachte combinaties aangegaan. In navolging van het succes van de concept car van het Nederlandse duo Scholten & Baijings voor Mini vorig jaar, zoeken nu ook Hyundai, Renault en BMW toenadering tot de designwereld voor inspiratie maar vooral ook credibility. De ruime budgetten bieden ontwerpers op hun beurt een mogelijkheid om te experimenteren met materialen en technieken die de meubelindustrie nu even niet kan bieden.


De Franse broers Ronan en Erwan Bouroullec - dit jaar alomtegenwoordig - hebben voor BMW een installatie gemaakt van vier metersgrote panelen die geluidloos ronddraaiend op de binnenplaats van een middeleeuws klooster in de binnenstad. Bezoekers kunnen zich hierop terugtrekken en het designrumoer letterlijk aan zich voorbij laten gaan.' 'Autorijden moet weer een schone en bijzondere ervaring worden', aldus een van de Bouroullecs, die zelf ook achteroverleunde op een van de panelen. Maar tot een revolutionaire innovatie leidt ook deze kunstzinnige installatie niet.


Opvallend aanwezig zijn de tientallen designacademies; van Londen en het Deense Aarhus tot Basel in Zwitserland en - uiteraard - Eindhoven. Waar die studenten straks allemaal aan de slag moeten, is een pijnlijke vraag. Toch bieden uitgerekend deze jonge pioniers de schaarse innovatie. Hier snorren de 3D-printers en wordt gestoeid met slimme materialen. Zoals de Belgische student die een lichtgewicht foam heeft ontwikkeld om stoelen in een platte doos te verschepen. Eenmaal uit de verpakking plopt de stoel weer in zijn oorspronkelijke vorm waarna de speciale foam uithardt door het met water te besprenkelen. Maar vooralsnog heeft zich geen producent gemeld die het aandurft met dit prototype.


Hoe nu verder? Dat is de vraag die nauwelijks wordt gesteld maar op ieders lippen brandt op deze editie van 'de Salone'. Een antwoord komt uit onverwachte hoek. Ontwerper Aldo Bakker heeft een zitmeubel gereduceerd tot drie blokken lavasteen die door duizenden jaren van regen en wind lijken uitgesleten en zijn versmolten tot een functionele sculptuur. In al zijn abstractie biedt dit harmonieuze zitmeubel het enige alternatief voor het onvermogen tot innovatie: tijdloze schoonheid. Daarvoor komen die ruim 300 duizenden bezoekers ten slotte elk jaar weer naar Milaan. Zolang alle ontwerpers en producenten in Milaan hun uiterste best doen om dat te realiseren, komt alles toch nog goed.


Extra: Crisisdesign

Elegante meubels met een eenvoudige constructie en efficiënt materiaalgebruik zijn de trend. Niet te vermijden in het interieur zijn ook ranke meubels van duimdikke buizen en veel, heel veel pastelkleuren. Meubels die zich makkelijk laten produceren én combineren. Crisisdesign dus.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden