Trek talent omhoog

In anoniem solliciteren ziet hij niets. Veel meer vertrouwen heeft diversity consultant Kenneth Erselina in zijn eigen ‘Diversiteits-top 50’, waar de best presterende bedrijven in het zonnetje worden gezet....

Anoniem solliciteren? Onzin, zegt Kenneth Erselina. ‘Ik noem dat: om je backhand heenlopen.’ Oftewel: symptoombestrijding. ‘Je pakt het probleem niet bij de wortel aan. En dan verandert er uiteindelijk helemaal niets.’

Erselina is een van de directeuren van Abell & Erselina, ‘atelier voor corporate diversity’. Dit bureau adviseert al meer dan twintig jaar bedrijven en instellingen in binnen- en buitenland hoe om te gaan met het actuele, maar lastige diversiteitsvraagstuk. ‘Wat diversiteit in organisaties betreft is Nederland echt een ontwikkelingsland’, stelt hij.

Dertig jaar positieve actie en emancipatiebeleid hebben volgens hem nauwelijks iets opgeleverd. ‘De resultaten zijn vrijwel nihil. Zeker gezien de gepleegde inspanningen.’

Allochtonen, vrouwen, ouderen; op de arbeidsmarkt hebben ze nog steeds minder kans om aan de bak te komen.

Waar zit hem dat vooral in? Erselina: ‘In het verleden werd bijvoorbeeld minderhedenbeleid te vaak als een social issue gezien, niet iets waar de organisatie nou beter van werd. Nu wordt het onderwerp gelukkig steeds meer een business issue: bedrijven zien steeds vaker in dat met een diverser samengesteld bedrijf meer waarde wordt toegevoegd.’

Het bureau dat hij met partner Paul Abell runt, is in elk geval vastbesloten om iets aan het probleem te doen. Komend najaar wil Erselina, samen met onder andere Volkskrant Banen, voor de tweede keer een ranglijst publiceren van de vijftig grote organisaties die het best presteren op het gebied van diversiteit. In de hoop dat daar een positief effect vanuit gaat richting andere organisaties. ‘Veel bedrijven hebben goede bedoelingen. Maar de resultaten blijven daar vaak bij achter. Wij willen met de Diversiteitstop-50 laten zien wat wél werkt.’

Vorig jaar maakte het bureau voor het eerst een soortgelijke ranglijst. Het stadsdeel Amsterdam Zuidoost ging er toen met de eerste prijs vandoor. ‘De ambitie is om de ranglijst een soort kwaliteitsstempel te laten zijn, het moet gaan om de state of the art op het gebied van diversiteit.’

Streefcijfers

Streefcijfers
De ranglijst gaat niet alleen om wie het mooiste beleid op papier gezet heeft, benadrukt Erselina. ‘We kijken ook nadrukkelijk naar de behaalde resultaten.’

Streefcijfers
Daarvoor is belangrijk dat het beleid niet los komt te staan van de rest van de organisatie. ‘Je moet niet alleen streefcijfers formuleren, maar aansluiten bij de doelen van het bedrijf. Of het nu om een politieke partij gaat, een ziekenhuis of een bedrijf, bedrijven die divers zijn samengesteld, zijn de winnaars van de toekomst. Diversiteit zorgt niet automatisch voor succes, het gaat niet vanzelf. Je moet het wel managen. Je moet meer overleggen, begrijpt elkaar af en toe niet, er is altijd miscommunicatie. Maar uit vrijwel alle onderzoeken blijkt ook dat diversiteit op den duur loont.’

Streefcijfers
Zéker in een tijd waarin hoogopgeleiden schaars zijn, aldus Erselina. ‘Als je in staat bent om te gaan met diversiteit, heeft dat een grote aantrekkingskracht. Niet alleen op vrouwen en allochtonen, maar op alle starters.’

Streefcijfers
Het gaat er dus níet om zoveel mogelijk vrouwen en allochtonen binnenboord te halen, zegt hij. ‘Het gaat er vooral om ze binnen te hóúden. En daarvoor moet het bedrijf diversity proof zijn. Het beleid, het management en de cultuur van de organisatie en de onderlinge communicatie moeten diversiteit steeds stimuleren.’

Streefcijfers
Erselina gelooft er namelijk niets van dat talent altijd vanzelf boven komt drijven. ‘Dat is echt onzin. Talent wordt omhoog getrokken. Daar moet je je best voor doen.’

Streefcijfers
Diversiteit is volgens hem niet alleen belangrijk omdat het zo maatschappelijk verantwoord is om een plek te geven aan mensen die nu nog een achterstand op de arbeidsmarkt hebben. Nee, volgens Erselina gaat het om bittere economische noodzaak. ‘Het onderwerp diversiteit gaat niet meer weg. Noch op de afzetmarkt, noch op de arbeidsmarkt. Voor bedrijven heb ik dus maar één boodschap: you better deal with it.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden