Treintaxi maakt soms dure ritjes

Na enige jaren ervaring blijken niet alle trajecten van de treintaxi voldoende rendabel te zijn. Over de oplossing zijn gemeenten, NS en de deelnemende taxibedrijven het niet eens: opheffen, prijzen verhogen, of bijbetalen....

Van onze verslaggever

Stieven Ramdharie

GOUDA

Eigenlijk had het nooit wat kunnen worden met de treintaxi naar Waddinxveen. Een magere treintaxidag was het dinsdag voor de Goudse taxichauffeur J. Groenendijk. Slechts één ritje naar het Zuid-Hollandse plaatsje prijkte er op zijn lijst, een acht kilometer lange rit, die in plaats van zeven gulden 29,60 gulden had moeten opbrengen.

'Het zijn té veel kilometers voor die prijs', zegt Groenendijk op droge toon voor het Goudse station. 'Als zo'n rit niet rendabel is en het ook nooit zal worden, moet je kunnen zeggen: over en sluiten.'

In de begindagen van de treintaxi vocht menig taxibedrijf om een NS-contract. Nu willen ze er het liefst van af. Evenals de spoorwegen. Waddinxveen is namelijk een van de vijftien kleine plaatsen in elf gemeenten waar de treintaxi binnenkort dreigt te verdwijnen.

'Gewoon slecht', noemt directeur J. Struijk van Treintaxi Gouda de bezetting op het traject naar Waddinxveen. 'Als ik meteen vier personen in de auto kreeg, dan kon ik nog ''vooruit maar'' zeggen. Maar vaak zijn het eenlingen die inkopen gaan doen in de stad. Een ritje naar Waddinxveen kost mij 35 gulden, maar ik krijg er van de NS maar elf gulden voor terug. Dat zegt genoeg.'

Transvision, de NS-dochter die de treintaxi exploiteert op 111 stations in 750 gemeenten, is het handjevol verliesgevende trajecten beu. De treintaxi komt niet meer naar vergelegen plaatsen als Zeewolde, Doorn, Borne, Waddinxveen en Andijk, tenzij de betrokken gemeenten bereid zijn mee te betalen. De vijftien zitten volgens Transvision ver onder de norm die zegt dat 65 procent van de exploitatiekosten moet worden gedekt door de opbrengst van de kaartverkoop, blijkt uit recent onderzoek,

'Het is bedrijfseconomisch niet langer verantwoord om de tekorten voor onze rekening te nemen', meent woordvoerder P. Essens van Transvision, dat vorige week de groep gemeenten per brief op de hoogte stelde. 'Gemeenten moeten nu hun verantwoordelijkheid nemen, als zij het tenminste in het belang van hun burgers vinden om bereikbaar te blijven. Wij komen er niet meer uit.'

Gemeenten die een taxi moeten subsidiëren? Zo'n gek idee is het nou ook weer niet, vindt de NS-dochter. Een paar gemeenten, zoals Amersfoort en Blaricum, doen het immers al omdat ze de treintaxi in hun stad willen zien rijden. Dus wat houdt de groep van elf tegen? 'Ik vind dat een stap té ver', zegt een woordvoerder van de gemeente Waddinxveen.

Voorzitter W. Denie van de Landelijke Vereniging van Kleine Kernen noemt het voornemen van Transvision 'niet behoorlijk'. Volgens hem moet rustig worden onderzocht wie financieel kan bijspringen om de ritten rendabel te maken. Behalve de gemeenten kunnen dat ook het rijk, de provincie en de passagiers zijn. Denie: 'Misschien moet een kaartje niet een tientje zijn, maar vijftien gulden. Alleen zijn al deze opties nooit ter discussie geweest.'

'Is het aan een gemeente om particulier vervoer te subsidiëren?', vraagt wethouder G. Geenjaar van Verkeer en Vervoer van de gemeente Rijnwoude (Hazerswoude, Koudekerk aan de Rijn) zich af. Zij vindt het helemaal niet terecht dat de NS het probleem bij de gemeenten legt. 'Zij hebben indertijd dit gebied waar ze zouden rijden, zelf bepaald. Je zou inderdaad kunnen overwegen de prijs te verhogen. Uit onderzoek blijkt dat de passagiers dat er best voor over hebben.'

Essens vindt dat geen goed idee. 'Moet Groningen gaan meebetalen aan de rit naar Rijnwoude? Vorig jaar is de prijs trouwens van zes naar zeven gulden gegaan. Je verliest klanten als je méér gaat verhogen. Dan zijn we nog verder van huis.'

Als Transvision het plan doorzet, blijven Hazerswoude en Koudekerk voortaan verstoken van de treintaxi. De burgers moeten dan met de bus naar Alphen aan den Rijn. Of, zoals in Waddinxveen, dat twee stations heeft, met de trein. Het zullen er niet veel zijn, zeggen ze in Alphen aan den Rijn.

Directeur R. Overbeek van Treintaxi Alphen noemt het traject 'zwak bezet'. 'Binnen Alphen rijden we best veel. Ook voor Zwammerdam, waar een grote instelling is gevestigd, hebben we veel klanten. Maar in Rijnwoude zit niet veel. Toch zou het jammer zijn als deze verbinding zou ophouden te bestaan. Al die mensen komen toch in aanraking met je bedrijf. En dat valt nu weg', aldus Overbeek.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden