Treinen

Woensdagochtend, 8 januari. De intercity uit Utrecht is omgeleid, had een uurtje vertraging en staat nu alweer een kwartier te wachten tot er op Amsterdam Centraal een perron vrij komt....

'Platform number 13, Schiphol Airport', zegt de ene conducteur voordat hij zich haastig uit de voeten maakt. De ander beent tien tellen later langs en geeft in het voorbijgaan eveneens spontaan advies: 'Schiphol, platform number 2-b, change trains at Duivendrecht, platform number 4.' Op het perron blikken de dames hulpeloos in het rond. De conducteurs komen er weer aan. Heren, spoor 13 of spoor 2? De ene: 'Maybe! Maybe!' De ander: '2-b or not 2-b!' En daar gaan ze weer. Koffie drinken waarschijnlijk; wegens de grote vertraging vond de NS het weinig zinvol de trein door te laten rijden naar zijn 'eindbestemming' Haarlem. Boze reizigers begeven zich naar het loket voor het formulier 'geld terug bij vertraging'. Dat is op, zegt de baliemedewerkster. 'Het is altijd op', zegt een reiziger. 'Morgen krijg ik ze weer binnen', zegt de NS-medewerkster. 'Mevrouw, dat liegt u', zegt de reiziger. 'Probeert u het eens bij een ander station', zegt de NS-medewerkster. 'Alsof ik daar vandaag nog kom', zegt de reiziger.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden