Trein bij Barendrecht reed door rood

Achterliggende oorzaak is nog onbekend...

Van onze verslaggever Michiel Haighton

Amsterdam Het is zo goed als zeker dat een van de twee goederentreinen die donderdag bij Barendrecht op elkaar botsten, door rood is gereden.

‘Als twee treinen op één baanvlak tegen elkaar op botsen, weet je bijna 100 procent zeker dat een van de twee een rood sein is gepasseerd’, zegt Jelle Rebbers, woordvoerder van DB Schenker, een van de twee goederenvervoerders die betrokken is het bij ongeluk.

Maar volgens hem is daarmee nog niet het antwoord gegeven op de vraag wat de ‘achterliggende oorzaak’ van het ongeluk is, waarbij een machinist om het leven kwam en dat tot een enorme materiële schade leidde.

‘Het gebeurt vaker dat een machinist een rood sein mist. Dit jaar al ruim 100 keer op het Nederlandse spoor. Dat kan verschillende oorzaken hebben. Bijvoorbeeld een onoverzichtelijke opstelling van een sein of een machinist die niet goed bekend is met de situatie. Het is ook wel eens voorgekomen dat een machinist onwel op de trein werd’, zegt Rebbers.

Op het Nederlandse spoor komen treinen automatisch tot stilstand als zij door rood rijden. Dit gebeurt op veel plekken echter niet wanneer een trein langzamer dan 40 kilometer per uur rijdt. Op ‘risicoplekken’ waar veel door rood wordt gereden, wordt dit extra beveiligingssysteem wel steeds vaker ingevoerd. Het ongeluk in Barendrecht vond plaats op de Havenlijn. Dit onderdeel van de Betuweroute is niet extra beveiligd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden