Transporten illegale Chinezen liggen stil na 'Dover'

Onder de gelukszoekers uit China zit de schrik er goed in. Het drama in Dover, waarbij 58 Chinezen om het leven kwamen, heeft hen schuw gemaakt....

De massale illegale transporten van Chinezen via Nederland naar Engeland zouden nagenoeg stil zijn komen te liggen. Dat stellen vertrouwenspersonen in de Chinese gemeenschap in Nederland en Londen. Men is voorzichtiger geworden na de ramp waarbij 58 Chinezen omkwamen in een vrachtwagen op de boot naar Dover.

Nog steeds blijkt het Chinezen te lukken om de oversteek te maken, maar dat gebeurt niet meer in grote groepen in vrachtwagencontainers. Dat is verteld aan 'Fu Weng', een kenner en vertrouweling van de Chinese illegalen in Rotterdam, die niet met zijn eigen naam in de krant wil om zijn vertrouwenspositie niet te verspelen.

'Mensen durven de oversteek niet meer aan, bang om ook te stikken in een vrachtwagen. Ze verkiezen in Nederland te blijven. Daar vinden ze als illegaal werk in de restaurants en worden ze nauwelijks gecontroleerd.'

Ook in het Londense Chinatown bestaat de indruk dat de doorstroom stokt en dat het aantal illegale Chinezen in Nederland snel toeneemt. De Londense advocaat David Tang, die veel zaken doet voor Chinezen die net aankomen in Londen, meent dat er meer dan duizend Chinezen zijn blijven steken. Nederland is al jaren de laatste stop, vertelt hij. De controle is er slecht. We zien alleen dat het sinds Dover moeilijk is om in Nederland een moedige vrachtwagenchauffeur te vinden.'

Hoezeer de onderschepping van een smokkeltocht het illegalenverkeer kan verstoren, blijkt uit de stukken over de Dover-zaak. In april werd een door deze bende gebruikte vrachtwagen ook al eens inbeslaggenomen aan de Britse grens. Het duurde tweeënhalve maand om een nieuw trans port op te zetten. Toen verloor men alleen materiaal. Nu zijn ook de chauffeurs en een coördinator opgepakt.

Intussen zijn de in Dover overleden Chinezen nog altijd niet begraven. Ze liggen in een koelcel. Profiteurs bieden desondanks de as van de slachtoffers al in China aan familieleden aan. Voor achtduizend gulden kan men de urn komen afhalen, vernam de Brits-Chinese advocaat Wah Piow Tan van zijn cliënten.

Deze raadsman representeert de belangen van acht families in China die hulp willen bij het claimen van de lichamen . Dat lukt niet echt, omdat de Chinese overheid exorbitante eisen stelt. Alleen familieleden die ouder dan veertig zijn, mogen naar Dover om daar de lichamen op te halen. Ze moeten meer dan twintigduizend gulden borg betalen voor vertrek. En iedereen die gaat moet minstens de families van vijf overledenen representeren.

De nabestaanden blijken niet alleen problemen te hebben bij het terughalen van hun overleden familieleden. De meesten van hen hebben samen met een smokkelaar bij een bank een geblokkeerde rekening geopend op twee namen. Daarop is het geld voor de illegale reis gestort, een bedrag tussen de vijftig- en honderdduizend gulden.

Pas als de reis veilig en succesvol zou zijn afgerond, zou het geld worden overgedragen. Nu de reizigers zijn overleden, is de smokkelaar gevlucht. De familie kan naar haar geld fluiten, omdat ze het niet zonder de handtekening van de smokkelaar kan terughalen van de bank. Mogelijk staan enkele miljoenen guldens geblokkeerd op Chinese rekeningen, zegt advocaat Tang.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden