NieuwsTransavia

Transavia: sorry voor de puinhoop

Transavia heeft spijt betuigd over de ‘corona-uitdagingen’. Reizigers die nog wachten op hun geld van een geannuleerde vlucht kunnen dat uiterlijk begin september tegemoet zien.

Vliegtuigen van luchtvaartmaatschappij Transavia, tussen privejets, aan de grond bij luchthaven Schiphol als gevolg van de coronacrisis. Beeld Sem van der Wal / ANP

Het is een moeilijke tijd geweest, en het spijt ons dat veel mensen zo lang hebben moeten wachten voordat ze hun geld terugkregen nadat vluchten wegens de coronacrisis werden geannuleerd. Dat, geparafraseerd, zei Transavia dinsdag. Maar: inmiddels heeft 95 procent van de gedupeerde passagiers volgens Transavia de keuze gekregen tussen geld terug, of een voucher. In september moeten alle 2 miljoen geannuleerde vluchten zijn afgehandeld.

Daarom is het tijd om weer naar de toekomst te kijken, zegt Transavia. De excuses kwamen in de staart van een persbericht waarin de luchtvaartmaatschappij aankondigde vanaf 10 augustus niet meer alleen tickets te verkopen, maar ook pakketreizen. 

‘Met Transavia Holidays kunnen reizigers zelf een volledige vakantie samenstellen met een vlucht, accommodatie en optioneel een huurauto, transfer of activiteit’, luidt het persbericht.

Behoefte aan zekerheid

De luchtvaartmaatschappij merkt naar eigen zeggen dat mensen door de coronacrisis behoefte hebben aan zekerheid, en hoopt daarom dat de nieuwe tak met pakketreizen op het juiste moment komt. Het plan zelf is niet nieuw; Transavia Holidays had al op 1 april het levenslicht moeten zien, maar toen lag het internationale vliegverkeer door de coronacrisis vrijwel stil.

Luchtvaartmaatschappijen wereldwijd hebben daardoor enorme schade geleden. De KLM, moederbedrijf van Transavia, leed in de eerste zes maanden van dit jaar 800 miljoen euro verlies, en schrapt de komende anderhalf jaar 4.500 tot 5.000 banen. Daarvan verdwijnen vierhonderd banen bij dochterondernemingen zoals Transavia en vrachtmaatschappij Martinair.

Transavia werkt voor haar pakketreizen samen met AirTrade, een tour operator-voor-vliegtuigmaatschappijen die alles afhandelt behalve de vliegreis zelf, inclusief de klantenservice. De luchtvaartmaatschappij wil pakketten aanbieden voor alle budgetten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden