Tramlijn uit Scheveningen trekt Den Haag dichter bij Rotterdam

Met het voorstel voor een directe tramverbinding van Scheveningen tot Rotterdam-Zuid smelt de metropoolregio Rotterdam-Den Haag steeds meer samen. Ook Rotterdam The Hague Airport moet zo beter bereikbaar worden. Nu heeft de regionale luchthaven slechts één busverbinding vanuit Rotterdam.

DEN HAAG - De verkeerswethouders Peter Smit (Den Haag) en Jeannette Baljeu (Rotterdam) hebben het voorstel voor de nieuwe tramlijn woensdag gepresenteerd. 'De huidige ov-verbindingen zijn onvoldoende', aldus Smit. 'Met een rechtstreekse tram ben je vanuit het Haagse centrum in 40 minuten op de luchthaven. Vanuit Rotterdam en Delft is het een kwartier.' De luchthaven heeft 1,5 miljoen passagiers per jaar.


De Rotterdamse wethouder Baljeu hoopt dat de tramverbinding in 2024 gereed is. 'Eerst moeten we een studie doen en de financiering rond krijgen, maar de discussie is nu gestart.'


Feitelijk ontbreekt slechts 9 kilometer tracé. Volgend jaar wordt vanuit Den Haag tram 1 naar Delft doorgetrokken langs de A13, richting de TU Delft en Technopolis, een campus van kennisinstituten, start-ups en internationale bedrijven. Vanaf het nieuwe eindpunt is het nog 6 kilometer naar de luchthaven. Nog eens 3 kilometer verder ligt de Rotterdamse tramlijn 25.


'Als je de tram uit Den Haag doortrekt via de luchthaven en vervolgens laat aanhaken op het tracé van lijn 25 in Rotterdam, kun je de economie van deze regio een mooie stimulans geven', aldus Smit.


Aanleg van de 9 kilometer zou 200 miljoen euro kosten. Bestemmingsplannen moeten worden aangepast en grond moet worden onteigend. Een van de belemmeringen is dat het beoogde tracé 5 kilometer door het groen rijdt tussen Delft en Rotterdam. Het gebied heeft een beschermde status.


De Rotterdamse en Haagse wethouders presenteren hun plannen in hun hoedanigheid als bestuurders van de Stadsregio Rotterdam (vijftien gemeenten) en het Stadsgewest Haaglanden (negen gemeenten). De twee regio's gaan per 1 januari op in de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag. Ook vormen ze dan samen een vervoersautoriteit.


De laatste jaren is er al fors geïnvesteerd in beter openbaar vervoer in dit deel van de Randstad. Vandaag opent koning Willem-Alexander het nieuwe centraal station van Rotterdam en ook Den Haag CS wordt gemoderniseerd.


Tussen deze twee stations rijdt sinds de zomer van 2010 Metro E, een oostelijke route via onder meer Pijnacker en Rodenrijs. Deze verbinding, waarvoor aan de noordkant van Rotterdam een tunnel van 2,4 kilometer is aangelegd, vervoert dagelijks 27 duizend reizigers. De lijn wordt geëxploiteerd door de Haagse (HTM) en Rotterdamse (RET) ov-maatschappijen.


De RET denkt dat er genoeg reizigers zullen zijn voor nog een tramlijn tussen de twee steden. 'Het is een geweldig plan', zegt een woordvoerster. 'Het is de eerste echte verbinding met de luchthaven en de technische clusters in Delft.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden