Tragikomisch

The Darjeeling Limited

(Wes Anderson, 2007) De films van Wes Anderson zijn altijd van voor tot achter volgepropt met prachtige details. Zo kun je zien welke spullen hij mooi vindt, van welke tinten geel hij het meest houdt en wat voor kleren hij graag draagt. Toch is Andersons wereld niet zo vrolijk als -ie er op het eerste gezicht uitziet. Zijn films zijn vergeven van de misfits, losers en eenzame zielen; in het geval van The Darjeeling Limited spelen Owen Wilson, Adrien Brody en Jason Schwartzman de getroebleerde gebroeders Francis, Peter en Jack. Ze zijn elkaar helemaal uit het oog verloren, maar moeten het samen zien te rooien, nu ze een lange treinreis door India maken om hun al net zo vervreemde moeder (Anjelica Huston) op te sporen. De trein is vormgegeven als een prachtig, bewegend huis en er vindt het ene cartooneske voorval na het andere plaats. Niettemin is het steeds weer de lach tegen heug en meug die bij Anderson centraal staat.


Een perfect voorbeeld is de openingsscène, met Bill Murray als de man die in loeidruk Mumbai de trein moet zien te halen. Zijn taxi komt door het verkeer amper verder. Als hij eindelijk het perron bereikt, is de trein net vertrokken. Koppig rent hij erachteraan en op dat moment schakelt de film op slow motion over, alsof Anderson de trein wil vertragen zodat Murray hem nog kan halen. Maar vanzelfsprekend gaat ook Murray er zelf langzamer van rennen; de scène benadrukt daarmee de mislukking, elke vergeefse stap uitvergrotend. Je kunt het allemaal alleen maar grappig vinden als je ziet hoe treurig het óók is.


RTL8, 20.30-22.15 uur.

Unknown

(Jaume Collet-Serra, 2011) Wordt Martin Harris wakker na een coma van vier dagen, komt hij erachter dat een andere man zijn plaats heeft ingenomen. Een die met zíjn echtgenote in de super-de-luxe hotelkamer verblijft en als wetenschapper spreekt op het biotechcongres waarvoor híj naar Berlijn kwam. Geïnspireerd door films noir, hitchcockiaanse persoonsverwisselingen en Jason Bourne. Er is een logische doch onwaarschijnlijke verklaring voor alles, maar voor we daar aankomen, is Unknown best vermakelijk.


Veronica, 20.30-22.45 uur.

The Thing

(John Carpenter, 1982) Als het om tot de verbeelding sprekende horrorscènes gaat, wordt vaak het ruimtewezen aangehaald dat zich in Ridley Scotts Alien (1979) een weg door iemands buik vreet. Eigenlijk verdient de openbarstende borstkas uit The Thing minstens zo veel waardering. Special effects-tovenaar Rob Bottin ging helemaal los. Wanneer een van de personages hartmassages krijgt, opent diens borst zich als een vlijmscherpe bek en hapt zo de handen van de arts eraf. Vervolgens weekt 's mans hoofd zich los van het lijf, om als een menselijke spin op pootjes weg te kruipen. Het hoe en waarom van deze bloederige en beklemmende horrorfilm: een uit het ijs ontdooid ruimtemonster moordt een voltallige Zuidpoolexpeditie uit door steeds weer in de huid van iemand anders te glippen. Vrij naar John W. Campbells novelle Who Goes There (1938) en de eerste verfilming van dat verhaal, de klassieker The Thing from Another World (Howard Hawks, 1951); met fantastische, uitgebeende muziek van Ennio Morricone, die goed luisterde naar de minimalistische electro-scores die Carpenter zelf voor zijn andere films had gecomponeerd. Matthijs van Heijningen jr. maakte twee jaar geleden zijn hollywooddebuut met de remake/prequel The Thing, waarin hij toont wat er aan Carpenters film voorafging.


RTL7, 0.00-2.00 uur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden