Traditionele groepsreis is passé

Het bankroet van reisbureaus als Baobab is niet alleen het gevolg van de recessie, maar ook van het internet. 'Jongeren gaan op reis met een iPad op zak en regelen ter plaatse alles zelf.'

AMSTERDAM - 'In de landen van de Orinoco en Amazone raak je in gesprek met indianen, overnacht je bij cowboys, deel je een biertje met de rivierbewoners in Manaus en struin je door koloniale en kleurrijke steden.'

Echt een wervingstekst voor een reis van de firma Baobab, pionier en veertig jaar toonaangevend in exotische groepsreizen. Baobab richtte zich op mensen die niet aan een strand wilden liggen, en ook niet al hun tijd wilden doorbrengen in de musea in grote steden. Op mensen die het avontuur zochten en het authentieke. Maar Baobab is sinds donderdag failliet. Net als zusterbedrijf Summum. Donderdagmiddag werd het faillissement uitgesproken, nadat het bedrijf eerder al een beroep had moeten doen op de Stichting Garantiefonds Reisgelden SGR.

In 1972 kocht Rik Jan Viezee een bus, en reisde met een groep Nederlanders maanden door Afrika: Baobab was geboren. Tientallen jaren was de formule succesvol. Wie avontuur wilde, maar geen avonturier was, kon bij Baobab terecht.

Aan de SGR vertelde Viezee dat de ondergang van Baobab en Summum zijn veroorzaakt door de aanhoudende recessie. Dat lijkt te kloppen, want ook de Permanente Vakantiemonitor van TNS/Nipo constateert dat het aantal vakanties in de eerste helft van 2013 voor het eerst is afgenomen.

Maar er is meer aan de hand. De reiziger is niet meer te porren voor de traditionele exotische groepsreis. Gert Nieuwboer, directeur van reisorganisatie SNP, ook groot geworden met een soortgelijke formule, heeft het zien gebeuren. 'Vroeger was twee weken naar Peru heel avontuurlijk, ook als je er met een groep heen ging. Maar nu is er internet. Nu gaan jongeren erheen met een iPad op zak en ze regelen ter plaatse alles zelf.'

Die trend werd al eerder ingezet. Nieuwboer: 'Wij merkten twintig jaar geleden al dat veel mensen individueler wilden reizen. Daar hebben we formules voor gevonden. Dat was niet eens zo moeilijk. We stelden ons de vraag: zouden we zelf met zo'n reis willen boeken. En ons antwoord was: nee. We wilden meer vrijheid, individueler op reis. Daar hebben we een formule voor ontwikkeld. Ik heb de indruk dat Baobab zijn formule nooit erg heeft veranderd.'

Overnachtingen

De reis naar Brazilië bijvoorbeeld, waarmee dit artikel begint, duurt 24 dagen, met rond 15 man. De formule waaruit SNP intussen het gros van de inkomsten haalt, is flexibeler en individueler. Het reisbureau regelt de overnachtingen, levert reisroutes en brengt voor wandelaars en fietsers de bagage naar de volgende plek. Maar verder gaat de reiziger zijn eigen gang. 'Met die formule halen we nu tweederde van onze omzet binnen. Met de klassieke groepsreis nog éénderde.'

Een andere concurrent van Baobab is Herman van der Velde, oprichter van reisorganisatie Djoser. Dat was aanvankelijk een Egypte-specialist - Van der Velde is Egyptoloog van huis uit - maar biedt inmiddels reizen aan naar veertig landen. Van der Velde verkocht Djoser in 2005, maar heeft het dit voorjaar weer teruggekocht. Of er helemaal geen toekomst meer zit in avontuurlijke groepsreizen? 'Als dat zo was, had ik Djoser toch niet teruggekocht? Groepsreizen zijn voor ons nog steeds het belangrijkst, maar we bouwen zo veel mogelijk vrijheid in in onze concepten. Drie weken met een groep Nederlandse reizigers achter een Nederlandse reisleider aan en 's avonds bij elkaar beef stroganoff eten, dat wil niemand meer.' En of de recessie niet genadeloos is? 'Wij hebben een goede zomer.' Ook SNP zegt 'zwarte cijfers' te schrijven.

Nieuwboer van SNP komt binnenkort met een nieuw concept op de markt. Jawel, een groepsreis. Maar dan niet voor Nederlanders, maar voor een internationaal gezelschap. Yomads, zullen de reizen heten, afgeleid van Young Nomads. 'Mensen willen nog wel groepsreizen, maar dan wel met een internationaal gezelschap.'

Dus werkt het Nederlandse bedrijf samen met reisorganisaties in landen waar veel Engels wordt gesproken, want het gezelschap moet elkaar natuurlijk wel kunnen verstaan. 'Dan vliegt iedereen naar bijvoorbeeld Lima, en daar begint onze reis. Die zal ook geen weken duren, maar veel korter.' Met deze formule mikt hij op twintigers, die tot nu toe maar matig werden bereikt, en dertigers. De eerste reizen staan volgend jaar gepland.

Herman van der Velde oprichter van reisorganisatie Djoser

Gert Nieuwboer directeur van reisorganisatie SNP

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden