Toyota verrast met hipflitsende crossover

Met de C-HR is het saaie Toyota een andere weg ingeslagen. De fabrikant noemt het een 'nieuwe designtaal', Blik spreekt van Zot Japans.

C-HR is Japans voor Coupé High Rider, wat betekent dat de auto een hoge zit heeft.Beeld afp

Hemel, wat is er in Toyota gevaren? De bouwer van degelijke, betrouwbare, onverwoestbare, doch voornamelijk oersaaie automobielen komt ineens met een hipflitsende crossover. Alsof je corduroy dragende oom Gert tijdens het verjaarsfeestje van tante Miep ineens in rave pants van Ontour en een hoodie verschijnt en de aanwezigen begroet met een boks.

C-HR is Japans voor Coupé High Rider, wat betekent dat de auto een hoge zit heeft, oogt als een coupé en toch vijf deuren heeft. Een ratjetoe aan combinaties die normaal gesproken al snel leidt tot een zompig compromis. Maar Toyota heeft zich net als afstammeling Lexus bekeerd tot een 'nieuwe designtaal' en dat heeft bij de C-HR geleid tot een spannende mix van lijnen, vouwen, uitstulpingen en wulpsigheden. Blik spreekt in dit verband van Zot Japans en we zijn er dol op.

Ook deze crossover is hoog, maar door wat optische trucs oogt hij niet zo lomp als veel van zijn soortgenoten. Zoals de coupélook. Door de handgreep van de achterportieren te verstoppen in de nok en de auto ook in tweekleurenvariant te leveren, lijkt de C-HR langgerekter dan hij is. Hoofdruimte achterin - vaak een probleem bij dergelijke optische grappen - is ruim voldoende.

Toyota heeft ook het interieur ontjapanst. Minder hard plastic onder kniehoogte, grapjes als het fijne wiebertjespatroon in het dak en de deurbekleding, zachte materialen. Verder is ook het rijgedrag ontzompigd. De C-HR stuurt plezierig en direct, zij het wat licht. Toyota zegt dat ze hem uitgebreid hebben getest op de Nürburgring, maar daar worden tegenwoordig zelfs elektrische rolstoelen beproefd, dus dat nemen we met een korreltje zout.

Toyota C-HR

Gereden: Toyota C-HR Bi-tonePlus Hybride
Gecombineerd vermogen van elektro- en benzinemotor: 122 pk (90 kilowatt)
Transmissie: CVT automaat
Gecombineerd verbruik: 1 op 25,6 (praktijk: 1 op 18)
Prijs: €36.260 (vanafprijs €25.250 voor de 1.2 turbo met handbak)

Blik kreeg de hybrideversie mee. Voor deze aandrijving gelden dezelfde loftuitingen en bezwaren als bij de Prius. Het blijft wennen hoe de motor naar de hoogste toerenregionen schiet als je snel optrekt bij het invoegen. Maar het comfort bij rustig rijden is ongeëvenaard. De beloning is een verbruik van 1 op 18 bij beschaafd praktijkgebruik. Er is trouwens ook een versie met een handbak. Die is goedkoper in de aanschaf, heeft ongeveer vergelijkbare prestaties, maar ontbeert vermoedelijk het vriendelijke verbruik van de hybride.

De C-HR komt voor Toyota Nederland op een goed moment. Nu de Prius door ongunstige bijtelling minder in trek is, kan de nieuweling een deel van het verloren terrein compenseren. Dit komt doordat de C-HR de jongere leaserijder vermoedelijk meer zal aanspreken, ook om de beschaafde aanvangsprijs. Hierom is het zo jammer dat het infotainment- en navigatiesysteem van Toyota zo beroerd is. Het merk is zeker niet het enige dat achterloopt met vernieuwingen op dit gebied, maar in een auto die vooral een jeugdig publiek moet trekken, is de gebruiksonvriendelijkheid en traagheid van het multimedia-systeem een afknapper.

Terwijl de auto op veel andere punten goed is. Zoals bijvoorbeeld de veiligheidssystemen waarmee hij standaard is voorzien. Zo waarschuwt de CH-R als een botsing dreigt (met veel vals alarm overigens, een makke die ook bij veel andere merken speelt), is een (redelijk werkende) adaptieve cruise control standaard, net als rijstrookbewaking en grootlichtassistent. Duurdere uitvoeringen hebben het hifisysteem van JBL. Niet zo goed als de Mark Levinsons waarmee sommige modellen van Lexus worden uitgerust, maar de keuze voor JBL is uit kostenoverwegingen begrijpelijk en de geluidskwaliteit is bovengemiddeld.

Toyota heeft met het smaakgevoelige ontwerp van de C-HR een risico genomen. Blik hoopt dat het goed uitpakt en dat het merk zijn 'nieuwe designtaal' ook op andere modellen loslaat. Dan zou het zomaar kunnen dat binnenkort ook de neefjes van oom Gert bij het volgende verjaarsfeestje in een Toyota komen voorrijden.

Geen diesel

Ongeveer de helft van alle Toyota’s die in Nederland worden verkocht hebben inmiddels hybride aandrijving. Voor de nieuwe C-HR heeft het merk niet eens meer de moeite genomen een dieseluitvoering te brengen. De vraag naar diesels voor personenauto’s is sinds het schandaal bij Volkswagen sterk gedaald, zei vicepresident Didier Leroy van Toyota enkele maanden geleden tegen Reuters.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden