Touringcar toch relatief veilig

Gordels zijn in de bus niet ingeburgerd, maar ook bij busongelukken beperken ze letsel.

Van onze verslaggever Hans-Maarten Dagelet

De afgelopen jaren vonden vaker grote ongevallen met touringcars plaats waarbij Nederlanders om het leven kwamen. Sinds 1996 overleden zeker 74 Nederlanders bij ten minste 34 busongelukken in het buitenland. Het laatste grote ongeluk vond in 2005 plaats op Gran Canaria.

Toch geldt de touringcar als een relatief veilig vervoersmiddel. Voor internationaal personentransport is de bus zelfs het veiligst van alle transportmiddelen.

Maar anders dan in de auto en het vliegtuig, is de verplichting om een gordel te dragen in een touringcar nog nauwelijks ingeburgerd. Dat blijkt ook bij het ongeluk van donderdagavond. Volgens een woordvoerder van de Spaanse busonderneming droegen veel passagiers geen riem. De mensen die wel een gordel droegen, zouden vrijwel geen verwondingen hebben opgelopen.

De busmaatschappij meldt dat passagiers door middel van bordjes in de bus werden gewezen op de plicht de gordel om te doen. Maar een aantal slachtoffers zegt niets te hebben vernomen over het verplicht dragen van een riem. ‘Ik heb niemand een gordel zien dragen’, aldus één van de slachtoffers. Ook twee andere passagiers kunnen zich niet herinneren dat ze voor aanvang van de busrit op de gordels zijn gewezen.

In Europa is het dragen van een heupgordel in touringcars sinds 1998 verplicht. Omdat de regel niet overal even goed werd nageleefd, is hij in 2006 opnieuw onder de aandacht gebracht. Touringcars die voor 1998 zijn gebouwd hoeven geen gordels te hebben.

De Spaanse bus is twee jaar oud en voldoet volgens de eigenaar aan alle veiligheidseisen. Dan gaat het naast de aanwezigheid van gordels om de verankering van stoelen, een antiblokkeersysteem voor de remmen en een rollbar. Dat laatste is een stalen kooiconstructie die ervoor zorgt dat de bus bij een grote klap intact blijft.

Spaanse bussen staan niet specifiek bekend als onveilig. Maar volgens Floris Liebrand van Stichting Keurmerk Touringcarbedrijf halen ze het veiligheidsniveau van Nederlandse bussen niet. ‘We lopen hier voor op de rest van Europa. Ons veiligheidskeurmerk geldt als voorbeeld voor andere landen.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden