Tour van de gevallen favorieten

Na het opgeven van Alberto Contador is de glans van de Tour de France af. Horen de vele valpartijen bij het rennersbestaan of ligt het aan de nieuwe carbonfietsen?

LA PLANCHE DES BELLES FILLES - De etappe die de aankondiging moest worden van een nieuw duel in de Tour de France, bleek uiteindelijk die van de ondergang van de laatst overgebleven favoriet te zijn. De Spanjaard Alberto Contador nam maandag in een afdaling te veel risico, reed - staand op de pedalen - in een gat in de weg en sloeg over de kop. Het was de tweede valpartij binnen een paar kilometer.


Of de Tour de France nog leuk is, was de eerste vraag nadat Contador met een gebroken scheenbeen en een geknakte moraal in de ploegleidersauto van Tinkoff-Saxo Bank was gestapt. Contador was de andere helft van het vooraf aangekondigde duel, die van de deelnemerslijst kon worden geschrapt. Die ene helft, titelverdediger Chris Froome, stapte vorige week al af.


Weg duel. Wat overblijft, is een ontketende, ietwat saaie Italiaan, Vincenzo Nibali, die zijn eerste belager, de eveneens wat timide Richie Porte, al op tweeënhalve minuut weet. Gisteren won hij de rit naar La Planche des Belles Filles. 'Of de valpartijen de glans van een mogelijke eindzege nemen? Dat is moeilijk te zeggen. Vallen hoort bij de koers, net zoals klimmen. Het is mij ook zo vaak overkomen. Het maakt deel uit van het rennersbestaan', aldus Nibali.


Al het hele seizoen gaat het in het peloton over tuimelende coureurs. Naarstig wordt gezocht naar verklaringen: het peloton is te groot, de wegen te smal, de supporters te enthousiast, de prestatiedruk te groot en de collegialiteit verdwenen. In de Tour is daar een belangrijke oorzaak bijgekomen: de aanhoudende regen en koude.


In deze Tour is geen sprake van grote valpartijen, zoals die in Metz in 2012, waar het halve peloton de huid van het asfalt kon schrapen. Deze Tour zijn het kleine groepjes (Froome) of eenlingen (Contador) die vallen. Soms op een doodnormale, rechte weg.


De gevolgen van de valpartijen lijken groter. Neergaan betekent meteen opgeven. Froome brak zijn linkerpols en rechterhand, Contador zijn scheenbeen. Tot vandaag staakten vijftien renners de strijd wegens valpartijen.


Een Amerikaanse wielerliefhebber houdt op een blog al enige tijd bij hoeveel renners opgeven na een tuimeling in de Tour de France. Hij neemt daarbij negen dagen als ijkpunt, omdat de eerste dagen altijd het meest hectisch zijn in het peloton. Iedereen wil dan nog vooraan zitten, omdat hij zichzelf kansrijk acht.


Het aantal opgaven na valpartijen stijgt de laatste jaren significant. Van 5 in 2002, tot gemiddeld zo'n 6 à 7 in de jaren erna, tot 16 in 2011, 17 in 2012, 13 in 2013 en nu dus 15 in 2014.


In 2011 kondigde de internationale wielerunie UCI een onderzoek aan toen klassementsrenners Bradley Wiggins, Alexandre Vinokoerov en Jurgen van den Broeck op een en dezelfde dag hun weg niet konden vervolgen. De UCI wilde weten waar die exponentiële toename van crashes aan te wijten was.


Drie jaar later zegt Philippe Chevallier, de sport- en technisch directeur van de organisatie, dat de redenen niet zijn gevonden. De renners vallen vaker, hun blessures zijn ernstiger, maar het waarom daarvan is niet boven water gekomen, stelt Chevallier teleurgesteld vast.


Met de constructeurs onderwierp hij de fietsen van de Tourploegen aan een nader onderzoek. Daarbij concludeerden ze dat de frames stijver zijn geworden en dat de fietsen - tegenwoordig gemaakt van carbon - makkelijker los lijken te komen van de weg. Met de nadruk op lijken. 'Bewezen is het niet', zegt Chevallier.


De samenwerking met de constructeurs is geïntensiveerd. Chevallier: 'Zo kunnen we de evolutie van het materiaal nauwlettend in de gaten houden. We moeten bijvoorbeeld zien te vermijden dat de fietsen nog stijver worden.'


Chevallier noemt ook de wielen en de banden als mogelijke oorzaak. 'Te hard opgepompt kunnen die ook valpartijen veroorzaken. Meer druk betekent sneller vallen. De renners zoeken de limiet op.'


In het voorjaar werd ook regelmatig het gebruik van pijnstillers in de finale van de wedstrijden genoemd als de oorzaak van de vele valpartijen. De Amerikaanse renner Taylor Phinney bracht het ter sprake. Tramadol, een morfineachtig geneesmiddel, zou terug te vinden zijn in de urine van een op de drie renners. Yvan Van Mol, ploegdokter van Omega Pharma-Quick.Step, zei daarover toen: 'Tramadol verlicht de pijn, maar het verdooft tegelijk het centrale zenuwstelsel, waardoor het reactievermogen daalt.'


Het wachten is op het moment dat tramadol en aanverwante geneesmiddelen op de dopinglijst komen. Chevallier houdt zich erover op de vlakte. 'Tramadol? Daarvoor moet je niet bij mij zijn, maar bij de medische diensten van de UCI. Ik ben directeur sport en techniek. Dat is enige wat ik in mijn departement heb onderzocht.'


Als de Tour na een rustdag woensdag wordt hervat, kunnen onbekende grootheden er hun naam vestigen. Een nieuw duel om de gele trui kondigt zich niet aan. Hoewel Nibali zich nederig toonde. 'Alejandro Valverde, Richie Porte', begon hij aan een korte opsomming, 'die zijn toch ook best goed?'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden