Tour de France zonder kasseien is geen Tour

Favoriet Chris Froome vindt kasseistroken te gevaarlijk voor de Tour. Dat valt wel mee. Afdalen in de mist is veel gevaarlijker.

Vandaag doet de Tour de France de kasseien van Noord-Frankrijk weer eens aan. Chris Froome, favoriet voor de eindzege, vindt het maar niets. Rijden over de kasseien is gevaarlijk. Stel je voor dat je de Tour verliest omdat je daar ten val komt. Geen speld tussen te krijgen. Maar betekent dat dat de organisatie dus geen kasseiwegen in het parcours moet opnemen?


Natuurlijk niet. Kasseien horen bij de koers. Ook die slechte stenen waar de Tour overheen gaat? Ja. De Tour is een ronde door Frankrijk, dus ook het Noorden, dat vermaard is om zijn beroerde boerenweggetjes. Het zou vreemd zijn net te doen alsof die niet bestaan. En honderd jaar na het begin van de Groote Oorlog is een gepast moment om deze vorm van lijden nog eens aan renners op te leggen.


De enige reden om ergens níét te komen met de Tour is dat de veiligheid van de renners serieus zou worden bedreigd, hoe betrekkelijk dat ook is. Tijdens een afdaling van een Alpencol in de mist knijpen renners hun billen bijeen; veilig is het dan allerminst. Maar niemand maakt er een drama van, want die omstandigheid kan zich nu eenmaal voordoen.


Maar kasseien, dan vráág je toch om problemen? Breken renners daarop niet hun benen? Philippe Gaumont brak in Parijs-Roubaix, de vermaarde Hel van het Noorden, zijn heup, in 2001. Maar dat was in het Bos van Wallers-Arenberg, een strook die van renners als Froome en Contador misschien te veel is gevraagd, en die dan ook niet in de Touretappe is opgenomen. ASO, de organisatie van de Tour, heeft de 15,4 kilometer kasseien voor dit jaar met zorg uitgekozen. Van de beruchte stenen in Mons en Pévèle is slechts de eerste, makkelijke kilometer opgenomen. De strook van Bersée is voor 160 duizend euro opgeknapt; alle hobbelweggetjes zijn uitgebreid nagelopen op gaten, diepe kuilen en andere bovengemiddelde risico's.


Vier jaar geleden bezocht de Tour voor het laatst les pavés du Nord. Fränk Schleck brak op de eerste de beste, niet al te lastige kasseistrook zijn sleutelbeen bij een valpartij. Schleck is befaamd om zijn gebrek aan stuurmanskunst. Goed sturen is essentieel voor een prof met ambities. Net als je evenwicht bewaren, het wegdek inschatten, op het juiste moment remmen en pijn kunnen verdragen. Op de kasseien komt dat voluit tot zijn recht, dat maakt de koers daar juist zo mooi.


Als Froome deze Tour wint, kan hij vol trots memoreren dat het er een was met een kasseienrit. Het zal zijn zege alleen maar indrukwekkender maken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden