Toulouse-Lautrec zingt U2

Het 54e Festival International du Film in Cannes is woensdagavond geopend met een ode aan illusie en liefde. Moulin Rouge, de derde film van de Australische regisseur Baz Luhrmann, bleek nog meer dan Strictly Ballroom en Romeo + Julia een theatrale vertoning....

Hij speelt zich af in de Moulin Rouge van Parijs, waar Henry Toulouse-Lautrec meer drinkt dan schildert en waar de cancan wordt gedanst als mannelijke klanten daar om vragen.

Moulin Rouge is een musical die verbaast, verrast en soms overrompelt. Het verhaal is simpel (liefde versus geld), maar de bravoure ongekend. Luhrmann plaatst de sombere geschiedenis van een prostituee en een schrijver (Nicole Kidman en Ewan McGregor) in een bombastisch universum, ver verwijderd van realisme en daarbij horende huis-, tuin- en keukenproblemen.

In Moulin Rouge zingt Toulouse-Lautrec met zijn vrienden hedendaagse songs van Nirvana (Smells Like Teen Spirit), The Police, Randy Crawford, U2, David Bowie en Beck. - om slechts enkele namen te noemen. Ook wordt er gretig geciteerd uit Hollywood-musicals.

De methode-Luhrmann werkt als een verdelger van negatieve gevoelens: wie kan zich stilhouden als een hitsige graaf Madonna's Like a Virgin inzet op het moment dat hij van een hebberige theaterdirecteur hoort dat hij het mooiste meisje van het huis mag hebben?

Luhrmann apelleert aan de romantiek van de jukebox, maar er is meer. Zijn regie is in de eerste plaats een visueel spektakel. De art direction schiet heen en weer tussen de Oosterse kitsch die aan het eind van de negentiende eeuw in zwang raakte en de koude romantiek van de film noir. De cameravoering slaat, met dank aan nieuwe digitale technieken, geregeld stijlvol op hol - dwars door muren heen, over straten schietend, naar de daken van Parijs, die verlicht worden door een vrolijk zingende maan.

Met dit mengsel van Minnelli, Fellini en Von Sternberg brengt Cannes impliciet een ode aan zichzelf. Luhrmann verwierf zijn roem aan de Zuid-Franse kust, waar zijn debuut Strictly Ballroom in 1992 werd opgepikt. Sindsdien kon Luhrmann maken wat hij wilde, met budgetten die 25 keer groter zijn dan zijn die van zijn eersteling. Hij liet zich niet opjagen. Aan Moulin Rouge werkte hij vijf jaar, net als eerder aan Romeo + Julia.

Cannes bepaalt de smaak omdat Cannes gewoon Cannes is: artisticiteit en glamour samengebald tot een feest met allure.

Aan hokjesgeest wordt niet gedaan. De badplaats verandert in mei in een global village waar alleen kwaliteit en authenticiteit tellen.

Amerikanen als Joel Coen en Quentin Tarantino werden hier groot, maar ook Krysztof Kieslowski of Manoel de Oliveira, die als 82-jarige opnieuw in de competitie meedraait.

Onder Thierry Fremaux - hij nam de selectie van de films over van Gilles Jacob, die na 30 jaar promoveerde tot algemeen directeur - staat het Festival International du Film opnieuw bol van producties die zijn gekozen om hun eigenzinnigheid. In de competitie om de Gouden Palm domineert, net als vorig jaar, Azië. Alle generaties zijn vertegenwoordigd: Hirokazu Kore-eda (1962) is present evenals Tsai Ming-Liang (1957), Mamoru Oshii (1951) en Aoyama Shinji (1964). De nieuwste film van Hou Hsiao Hsien (1946) wordt vertoond en die van Shonei Imamura (1926).

Cannes geeft nieuwelingen een kans (niemand kent de Amerikaan Michael Grondy of de Bosniër Danis Tanovic) en toont zich trouw tegelijk. Jean-Luc Godard, icoon van de Franse cinema, presenteert Éloge de l'amour. Na Funny Games in 1997 en Code Inconnu in 2000 is Michael Haneke opnieuw uitgenodigd, met La Pianiste. De Chileense Fransman Raoul Ruiz is er weer, net als David Lynch, Jacques Rivette en Aleksandr Sokoerov: diens Taurus, het derde deel van een trilogie over dictators uit de twintigste eeuw, beziet het leven van Lenin vanuit het gezichtspunt van zijn geliefden.

In Cannes wil iedereen erbij zijn, zelfs Paul McCartney, die woensdagmiddag Hotel Majestic binnen kwam lopen. 'Bonjour!', sprak de popmuzikant ferm, zonder acht te slaan op het achttal lijfwachten dat hem op de voet volgde. 'Bent u hier allemaal voor mijn film Wingspan?' de ex-Beatle rechtte de rug. Hij weet wat het is om door de ogen van de wereld gewogen te worden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden