Totaalontwerp voor Muziekgebouw

EINDHOVEN 'Hoe vaak krijg je als ontwerper de kans om een heel interieur te ontwerpen, van gevel tot de manchetknoop in het bedrijfsuniform?', vraagt Miriam van der Lubbe, waarbij ze nog steeds grote ogen van verbazing opzet. Terwijl ze met haar partner Niels van Eijk toch al heel wat voor elkaar heeft gekregen. Zoals een klok voor het Britse interieurmerk Habitat, en een mobiele expositieruimte voor het Stedelijk Museum in Amsterdam. Met de inrichting van het Muziekgebouw Frits Philips in Eindhoven toont het duo nu gesammtkunstwerk van grafisch ontwerp (logo), producten (meubilair) en architectuur (de gevel). Het Muziekgebouw, voorheen het Muziekcentrum, werd na een ingrijpende verbouwing zaterdag heropend.

Veel opdrachtgevers zullen ervoor huiveren om productontwerpers zo'n intensieve klus te laten doen. Een stoel ontwerpen is immers iets anders dan een concertzaal met een capaciteit van tweeduizend bezoekers inrichten. 'Maar', zegt projectleider Anastacia Roxs-Van Gennip van het Muziekgebouw, 'ontwerpers kijken minder afstandelijk naar een gebouw dan architecten.' Daarbij zijn ontwerpers beter in staat 'een totaalconcept te bewaken', voegt Van der Lubbe toe. 'Wij zorgen ervoor dat plafonds, stoelen en de koffiekopjes één geheel vormen.'


Dat laatste was precies wat het Muziekgebouw nodig had. De twintig jaar oude concertzaal ligt verstopt in het winkelcentrum Heuvelgalerie. Wie het niet kende, zou er zo voorbij lopen. En wie het gevonden had, zou er het liefst alsnog voorbijlopen: het interieur met tegelvloer en systeemplafond had de uitstraling van een buurthuis. En dan te bedenken dat hier wereldsterren als Youssou N' Dour en Joe Jackson optreden.


De eerste ingreep van Van Eijk & Van der Lubbe was het openbreken van de gevel, die nu bestaat uit één glazen façade. Ook werden het trappenhuis en de muren strak getrokken en wit gesausd, waardoor het interieur minimalistisch en dus modern oogt. Om 'de menselijke maat' te bewaren werd uitgebreid gevarieerd met materialen. Het plafond is van vilt en de bars zijn van bladgoud, hout of roestvrij staal - 'de basismaterialen van muziekinstrumenten'.


Naast de 'grootstedelijke allure' moest ook de identiteit van Eindhoven worden verbeeld in het vernieuwde Muziekgebouw. Het Brabants Orkest is er de vaste bespeler en de zaal is vernoemd naar de legendarische directeur van het elektronicaconcern dat Eindhoven op de kaart zette als lichtstad. Dus wordt de regionale identiteit verbeeld door een hightech lichtplan, waarbij is samengewerkt met het ontwerpteam van Philips. Blikvanger is de lichtgevende ambient wall in de foyer op de begane grond. Deze muur van 13,5 bij 3 meter is opgebouwd uit meer dan 36 duizend ledlampjes en kan op elke willekeurige plek een andere kleur of lichtintensiteit uitstralen. Daarnaast kunnen er films op worden geprojecteerd.


De foyer is overdag ook open en moet gaan fungeren als een ontmoetingscentrum voor cultureel Eindhoven. 'Je kunt hier muziek luisteren in de muziekwinkel of gewoon een kop koffie drinken.' Hoewel - de koffiekopjes zijn natuurlijk ook speciaal voor het gebouw ontworpen. Van der Lubbe: 'De decoratie lijkt op een abstract bloemmotief maar bestaat uit een collage van instrumenten, variërend van een harp tot de elektrische gitaar.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden