Toronto in trek als 'Hollywood-North'

In Toronto worden jaarlijks tientallen Hollywoodfilms opgenomen. Het filmfestival wint aan belang. 'In het voorjaar draait het om Cannes. In het najaar om Toronto.'..

'Ontario: One Best Shot', luidt de kreet waarmee de Canadese provincie Ontario reclame maakt op het Toronto International Film Festival (TIFF). Bezoekers krijgen de kreet keer op keer te zien in een reclameboodschap die aan de hoofdfilm voorafgaat. De razendsnel gemonteerde clip mengt impressies van Toronto en omgeving met fragmenten uit Hollywoodproducties. Michael Douglas, Meg Ryan en Denzel Washington schieten voorbij. Het is duidelijk: Toronto is zijn provinciale imago beu. L. A.? New York? Welnee; een verstandige filmmaker draait liever in 'Hollywood North'.

'De filmindustrie is in deze omgeving explosief gegroeid', bevestigt Piers Handling, directeur van het TIFF. Sinds de introductie van een aantrekkelijke belastingmaatregel, aan het einde van de jaren zeventig, worden tal van Hollywoodfilms in Canada gedraaid. Eerst vooral aan de Westkust, rondom Vancouver, dat in dezelfde tijdzône ligt als Hollywood. Maar de laatste jaren is vooral Toronto in trek, de stad die jaarlijks in tientallen Hollywood-producties het decor vormt van scenarios die zich eigenlijk in het duurdere New York afspelen. Handling: 'In deze omgeving ligt alles binnen handbereik – van berglandschappen tot avenues met wolkenkrabbers. En er is flink geïnvesteerd in facilitaire bedrijven. Men kan hier altijd terecht.'

Voor het TIFF – zondag was de laatste dag van de 28ste editie – is het groeiende economische belang van de filmindustrie in Ontario een gunstige ontwikkeling. De Toronto International Film Festival Group, die ook een cinematheek en het kinderfilmfestival Sprockets runt, leverde de stad vorig jaar 67 miljoen Canadese dollars op (45 miljoen euro). Zo'n 33 miljoen dollar werd uitgegeven door de gasten van het festival.

De provincie Ontario beschouwt het filmfestival (uitgaven in 2002: 7,58 miljoen euro) als een voorbeeld van publiek-private samenwerking. Hollywood op zijn beurt ziet Toronto als een belangwekkend platform waar voor het eerst in het seizoen effectief gelobbyt kan worden voor films met Oscar-potentie. Op de rode loper van de Roy Thomson Hall waren de afgelopen dertien dagen meer sterren te tellen dan in Cannes en Venetië bij elkaar. Handling: 'In het voorjaar draait het om Cannes. In het najaar om Toronto.'

Een van de groeistuipen waarmee het festival kampt, is het gevaar dat de media-aandacht zich eenzijdig richt op de 'starsstudded parties'. Traditiegetrouw biedt Toronto jaarlijks een overzicht van de hoogtepunten van de festivals van Berlijn, Cannes, Locarno en Venetië, en dat zijn films die meer steunen op artisticiteit dan op glit-ter en klatergoud. Het TIFF, net als Rotterdam een festival met een groot en trouw publiek, wil dezelfde uitstraling behouden als de stad Toronto: multicultureel, en open voor nieuwe geluiden. Handling benadrukt dat van de 254 vertoonde speelfilms er 145 niet-Engelstalig zijn. Vooral Canadese en onafhankelijke, Amerikaanse arthouse-producties. Handling: 'Hier is ook de Afghaanse film Osama binnen de kortste keren uitverkocht; ik vrees vooralsnog niet zo voor onze identiteit.' Twee Nederlandse films waren voor de editie van 2003 uitgenodigd: het programma-onderdeel 'Contemporary World Cinema'vertoonde zowel Alex van Warmerdams Grimm (wereldpremière) als Theo van Goghs Interview. Ook besteedt het festival jaarlijks uitgebreid aandacht aan de Canadese film – de openingsavond is steevast een nationale aangelegenheid. Handling: 'Vanzelfsprekend. Wij zijn hier geworteld. Het is onze opdracht het nationale product zoveel mogelijk te steunen.

Te midden van het festivalrumoer (brandende vraag: is de Russische Venetië-winaar The Return niet een hyperconservatief pleidooi voor normen en waarden?) presenteerde de organistatie een plan dat de toekomst van het TIFF moet waarborgen: op een stuk grond midden in de stad, geschonken door de filmmaker Ivan Reitman (Ghost Busters; Kindergarten Cop), zal een kolossale festivaltoren verrijzen, compleet met vijf bioscopen (in totaal 1300 plaatsen), een bibliotheek (15 duizend filmboeken), een bar, een restaurant en een fittness-ruimte. Handling: 'De financiering van dit project, waarvan de kosten op 150 miljoen Canadese dollars zijn geraamd, is nog niet rond. Maar een flink deel is al binnen, en ik heb op het festival uitgebreid aan sponsorcontacten gedaan. Het tot in de late uren doorhalen, dat bij festivals ingebakken zit, heb ik dit jaar aan anderen overgelaten.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.