Topmannen tegen honger

Multinationals als TNT, Unilever en DSM organiseerden een sponsorloop voor maaltijden op scholen in arme landen. ‘Honger is onacceptabel.’..

scheveningen ‘Elk zes seconden sterft ergens in de wereld een kind van de honger. Terwijl er voldoende voedsel in de wereld is. Dat is onacceptabel.’ Voor Peter Bakker, topman van postbedrijf TNT, is het vanzelfsprekend dat grote multinationals als de zijne hun nek uitsteken voor de bestrijding van dit onrecht.

De topmannen van TNT, Unilever en DSM geven zondagmiddag op de boulevard in Scheveningen het startsignaal voor Walk the World, een door henzelf georganiseerde wervingsactie voor het World Food Programme (WFP ) van de Verenigde Naties. Wereldwijd liepen afgelopen weekeind ruim 350 duizend mensen in 70 landen in 24 tijdzones 5 kilometer; de afstand die een gemiddeld kind in een arm land dagelijks met een lege maag moet afleggen om naar school te gaan. De actie levert genoeg geld op om voor ruim 20 duizend kinderen in de armste landen een jaar lang voedzame schoolmaaltijden te betalen.

De betrokkenheid van de drie grote Nederlandse multinationals staat niet op zichzelf. In de Dow Jones Sustainability Index (DJSI), scoorden de drie vorig jaar hoog, als duurzaamste bedrijf in hun sector. Zo richt DSM zich steeds minder op chemie en meer op specialistische voeding zoals NutriRice; met vitaminen en mineralen verrijkte rijst. ‘Natuurlijk zijn we een bedrijf en maken we winst op deze producten’, zegt topman Feike Sijbesma voor aanvang van de wandeling in strandhuis Het Peukie. ‘Maar voor de allerarmsten hebben we onze kennis en expertise gratis beschikbaar gesteld. Je maakt met jouw producten het verschil tussen leven en praktisch dood. Want met een dieet van alleen koolhydraten is er bijna geen kwaliteit van leven. Dat noem ik geen liefdadigheid, maar een vanzelfsprekende verantwoordelijkheid die je als bedrijf moet nemen.’

Ook voor Unilever is de samenwerking met WFP onderdeel van een duurzame bedrijfsstrategie. ‘Meer dan de helft van de omzet komt inmiddels uit opkomende markten’, aldus directeur Peter ter Kulve van Unilever Nederland. ‘Als je je niet inspant om de honger en armoede in dat deel van de wereld te bestrijden, heb je in de toekomst geen gezonde markt.’

Het WFP is blij met de inzet van de Nederlandse multinationals. ‘Wij hebben veel aan hun technische steun en advies’, stelt hoofd voedselvoorziening Tina van den Briel. Ze noemt de vitaminepreparaten van DSM en Unilever, en ook de logistieke hulp van TNT. Zo verzorgt het postbedrijf het transport van hulpgoederen naar Haïti en wist het bijvoorbeeld de vervoerskosten van hulporganisaties in Darfur met de helft te verminderen met logistieke oplossingen.

De sociale betrokkenheid van deze concerns gaat verder dan bewustzijn kweken onder het publiek en de medewerkers. En daar moet het naartoe, zegt landbouwminister Gerda Verburg. Samenwerking met deze bedrijven moet lokale ondernemers stimuleren hun voedselproductie te verhogen.‘Daarvoor is knowhow van het internationale bedrijfsleven nodig.’

Dat betekent volgens Verburg niet dat de overheid kan bezuinigen op ontwikkelingssamenwerking. ‘Dat is ronduit verwerpelijk.’ Ook de topmannen vinden dat politieke partijen met een dergelijke wens – zoals de VVD – zich ‘op dit punt diskwalificeren’.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden