Topmanagers tien dagen zonder auto

Duurzame alternatieven promoten is het doel van project Low Car Diet. 'Ik moet morgen een fiets kopen.'

AMERSFOORT/AMSTERDAM - 'Ik zit in de trein, zegt Jeroen van Loon enigszins ongemakkelijk in de telefoon. Een doorgewinterde treinreiziger hoort de uitspraak regelmatig, maar voor de directeur van de Duisenberg school of finance is het wennen om met het openbaar vervoer naar zijn werk te gaan. Normaal gesproken neemt hij de auto naar kantoor, maar dat is de komende tien dagen uitgesloten. Van Loon doet mee aan het project Low Car Diet. Op het station van Amersfoort legt hij zijn autosleutels in een kluis, en overhandigt Marjan Minnesma van medeorganisator Urgenda hem een businesscard van de NS.


Het programma is een poging om duurzame alternatieven voor de auto te promoten, zoals trein, bus, tram, metro, ov-fiets en -scooter, of Greenwheels. Onder de topbestuurders die aan Low Car Diet deelnemen zijn die van Landal Green Parks en Ernst & Young.


Na het inleveren van zijn sleutels loopt Van Loon met de andere managers door de stationshal. Hij ziet niet meteen waar hij moet zijn, een servicemedewerker wijst hem de weg. Eenmaal op het juiste perron haalt hij nog snel een kop koffie bij de kiosk, zodat hij er in de trein eens goed voor kan gaan zitten.


Aan de andere kant van de lijn vraagt zijn vrouw hoe het gaat. Van Loon moet duidelijk wennen aan zijn prille autoloze bestaan. 'Ik moet morgen een fiets kopen, zegt hij. 'Ik zou niet weten hoe ik anders naar het station moet en andersom.'


Als hij ophangt, kijkt hij geschrokken om zich heen. 'Waar zijn we nu? Volgens mij moet ik in Weesp overstappen.' De omroepstem stelt hem gerust: 'Het volgende station is Hilversum.' 'Gelukkig', zucht hij, 'in de auto weet ik wanneer ik verkeerd zit, maar nu kan ik een station missen zonder dat ik daar erg in heb.'


Van Loon heeft zijn drukke agenda niet aangepast nu hij deelneemt aan het project. Hij ziet het eerder als 'een enorme uitdaging'. Zo moet hij donderdag bijvoorbeeld vanuit zijn woonplaats Leiden eerst naar zijn werk in Amsterdam-Zuid, maar hij heeft ook afspraken bij de kaakchirurg en de dokter, net buiten Amsterdam. 'Juist dat soort dagen lijken mij interessant om het openbaar vervoer te testen.'


Helemaal nieuw is de trein voor hem niet, voor feestjes gaat hij wel vaker met de trein. Maar forenzen doet hij standaard met de auto. Vanuit huis rijdt hij elke dag 35 minuten naar kantoor. Tot dertien jaar terug ging hij met de trein naar het werk, maar daar was hij helemaal klaar mee. 'Zonder vertraging was het drie kwartier van deur tot deur. Helaas was de trein destijds vaak te laat of was het zo druk dat je de trein niet meer in kon.' Daarom denkt Van Loon dat hij zijn auto over tien dagen met tranen in de ogen weer in zijn armen zal sluiten.


Toch neemt hij graag deel. 'Ik denk dagelijks na over duurzaamheid.' Zo eet hij structureel minder vlees en loopt hij korte afstanden om het autogebruik te beperken. Aan een alternatieve wijze van vervoer had hij niet gedacht. Hij is vooral benieuwd naar de 'extra vrije tijd' die treinen met zich meebrengt. 'Tijd om de krant te lezen of, belangrijker nog, mijn hoofd leeg te maken en te ontspannen.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.