Topman NS bepleit samengaan met ProRail

NS-topman Bert Meerstadt wil de splitsing van NS en ProRail ongedaan maken om de problemen op het spoor effectief te lijf te gaan. De strikte scheiding tussen de staatsbedrijven belemmert volgens hem een effectieve aanpak van de problemen op het spoor, zoals de chaos tijdens sneeuwval of het verhelpen van technische storingen.

null Beeld anp
Beeld anp

Dit schrijft Meerstadt in een brief die hij heeft gestuurd aan de verkiezings-programmacommissies van alle politieke partijen. De NS-topman bepleit een onderzoek naar de herziening van de strikte scheiding tussen NS en ProRail, die in 1995 werd doorgevoerd. Meerstadt: 'De rigoureuze knip tussen NS en ProRail heeft nog steeds negatieve gevolgen voor de reiziger; dit moet zeker worden hersteld.'

Nodeloze vertragingen
Niet eerder sprak een topman van NS zich zo openlijk uit tegen de splitsing van de twee spoorbedrijven. Lagere managers van NS en ProRail verklaarden eerder al wel anoniem dat de scheiding tussen de twee spoorbedrijven tot bureaucratie en nodeloze vertragingen leidt.

Zo losten machinisten en stationchefs problemen met vastgevroren wissels voor de splitsing van de spoorwegen in NS en ProRail vaak ter plekke op. Sinds de splitsing is het personeel van NS niet meer toegestaan ijs uit de wissels van ProRail te verwijderen. Bij sneeuw stranden daarom onnodig veel treinen. In plaats van NS-personeel ter plaatse in te schakelen, treedt nu een complex protocol in werking. Uiteindelijk gaat een monteur van een onderaannemer van ProRail de weg op, die soms pas uren later arriveert.

Administratieve scheiding
'Juridisch is het zeker mogelijk de banden tussen NS en ProRail strakker aan te halen', zegt Roel Berghuis van FNV Spoor. Hij pleit al jaren voor het bij elkaar brengen van NS en ProRail. 'Europese wetgeving schrijft slechts een administratieve scheiding tussen de spoorbeheerder en de vervoerder voor,' aldus Berghuis, 'maar die scheiding kan ook binnen één bedrijf worden aangebracht.'

Berghuis hoopt dat de Tweede Kamer het verzoek van NS honoreert. Wat hem betreft, kan ProRail blijven als een soort scheidsrechter die de spoorcapaciteit verdeelt, maar wordt NS volledig verantwoordelijk voor de uitvoering van de dienstregeling. 'Er moet weer één baas komen op het spoor.' Meerstadt zinspeelt in zijn brief aan de politieke partijen op een vergelijkbare constructie.

Beter product
ProRail zegt 'open te staan voor alle suggesties die leiden tot een beter product voor de reiziger. Het doorvoeren van grote structuurwijzigingen staat niet boven aan onze agenda. Het kan ertoe leiden dat organisaties vooral met zichzelf bezig zijn.'

NS-topman Meerstadt (rechts) ruim twee jaar geleden op Utrecht CS in gesprek met schoonmakers. Beeld anp
NS-topman Meerstadt (rechts) ruim twee jaar geleden op Utrecht CS in gesprek met schoonmakers.Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden