Topman Air France-KLM dreigt met vertrek als personeel salarisaanbod afwijst

Air France-KLM-topman Jean-Marc Janaillac verbindt zijn lot aan een stemming onder het personeel van Air France over loonsverhoging. Dat heeft Janaillac vrijdag aangekondigd in een persverklaring. Stemt het Franse personeel tegen een loonsverhoging in stapjes, zoals Air France wenst, dan stapt de president-­directeur op.

Jean-Marc Janaillac.Beeld AFP

De afgelopen maanden legde het personeel van Air France al negen dagen het werk neer. De stakingen, die in mei zullen worden voortgezet, hebben Air France al 220 miljoen euro gekost. De piloten en het cabine- en grondpersoneel zijn ontevreden over het uitblijven van een grote salarisverhoging. Hun vakbonden eisen een loonsverhoging van ruim 5 procent dit jaar. 

Volgens Air France is die snelle stijging onverantwoord. De Franse luchtvaartmaatschappij worstelt al jaren met de relatief hoge lonen van haar personeel en ziet zich voorbijgestreefd door fusiepartner KLM, de kleinere van de twee. Zo boekte KLM vorig jaar 900 miljoen euro opera­tionele winst, tegenover 588 miljoen euro bij Air France.

Loonbod: 7 procent

In plaats van een loonsverhoging van ruim 5 procent in één klap stelde Janaillac daarom een stijging van 7 procent uitgesmeerd over de komende vier jaar voor. Met dat bod gingen de vakbonden niet akkoord: zij willen per se een flinke verhoging voor het einde van 2018. 

Janaillac passeert de vakbonden nu en legt zijn voorstel direct voor aan het personeel door middel van een elektronische stemming. Stemmen de Fransen vóór, dan delven de vakbonden het onderspit en krijgt ­Janaillac zijn zin. Stemt het personeel tegen, dan trekt de topman zijn conclusies, zo belooft hij in zijn verklaring. ‘Air France moet uit deze impasse komen’, legt Janaillac uit. ‘De toekomst van het bedrijf is mogelijk in gevaar. Ik kan niet accepteren dat zich een ramp voordoet terwijl een meerderheid van het personeel helemaal niet meedoet aan de stakingen.’

Scheve gezichten

De hoge salarissen bij Air France – en de onwil van het Franse personeel om in te leveren – zijn al jaren een doorn in het oog van het KLM-personeel. Vooral bij de piloten leeft het idee dat aan Nederlandse kant wél is ingeleverd in de moeilijke luchtvaartjaren na de economische crisis, terwijl de Franse poot van het bedrijf weigerde concessies doen. 

KLM heeft de afgelopen jaren daardoor harder kunnen groeien dan Air France, wat weer scheve gezichten oplevert bij de Fransen. Zij vinden dat Air France opnieuw twee keer zo groot moet worden als KLM, zoals werd afgesproken bij de fusie in 2004.

Op de Franse beurs schrokken handelaren van de aankondiging van Janaillac: het aandeel AirFrance-KLM daalde zo'n 4,5 procent. Bij sluiten van de beurs was het verlies 2,5 procent.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden