Toplopers bepalen de race, recreanten het karakter

Topsport en recreatie versterken elkaar bij de Damloop, die zondag werd gehouden. Maar het draait om de recreant. 'Onze sociale inslag is onze kracht.'

ZAANDAM - Zelf heeft Simone Richardson zich nooit begeven tussen de tienduizenden lopers die zich elk jaar wagen aan de Dam tot Damloop. Een kapotte knie maakt rennen onmogelijk. Maar het kost de 41-jarige directeur van organisator Le Champion weinig moeite uit te leggen wat de 10 Engels mijl tussen Amsterdam en Zaandam zo speciaal maakt dat de 55 duizend startbewijzen dit jaar binnen anderhalf uur waren uitverkocht.


'Het is een feest', zegt ze. 'Er is veel publiek dat je opzweept tot een prestatie. Het is een gevoel. Ik hoor het vaak: de Dam tot Damloop moet je een keer gelopen hebben.'


De Damloop afficheert zich graag als het grootste hardloopevenement van Nederland. Het zou, gezien de snelheid waarmee de startbewijzen worden afgenomen, misschien groter kunnen. Maar dat is voorlopig geen doel van Richardson. Het is al een enorme logistieke operatie om zo veel lopers zonder kleerscheuren over 16.1 kilometer van Amsterdam naar Zaandam te krijgen. En, met tientallen bussen, weer terug.


De stroom recreanten houdt de hele dag aan. De meeste deelnemers moeten nog starten als de toplopers de wedstrijd al hebben beslist. Zondag won de Eritrese atleet Nguse Amlosom in 45.28 minuten. Bij de vrouwen was de Keniaanse Joyce Chepkirui de snelste in 51.33. De Keniaanse Nederlandse Hilda Kibet werd vierde in 52.51.


Uit deelnemersonderzoek van Le Champion blijkt dat de aanwezigheid van veelal onbekende Oost-Afrikaanse toplopers nauwelijks een reden is om mee te doen. Toch houdt Richardson vast aan de traditie. Elk jaar wordt geprobeerd een aantal snelle Oost-Afrikanen aan de start te brengen. De Keniaan Leonard Komon, de tweevoudig winnaar die gisteren teleurstelde met een vijfde plek, is wereldrecordhouder op de 10 en 15 kilometer.


Richardson: 'Ik denk dat het een win-winsituatie is. De topsport en de recreatie versterken elkaar. Het evenement krijgt meer media-aandacht door de deelname van toplopers.'


Toch wordt het karakter van de Damloop bepaald door de recreatieve lopers. De populariteit van de Damloop en andere evenementen van Le Champion (de marathon van Amsterdam, de halve marathon van Egmond, de Groeten uit Schoorl Run) is het bedrijfsleven niet ontgaan. Terwijl veel sportevenementen sponsors verliezen, heeft Le Champion er geldschieters bijgekregen.


Richardson, die eerder bij de rugbybond en sportkoepel NOC*NSF heeft gewerkt, gelooft dat de hardloop-, wandel- en fietsevenementen van Le Champion aansluiten bij de behoefte van het bedrijfsleven om te investeren in maatschappelijk ondernemen. De topsport moet het daartegen afleggen. 'Je merkt dat de cultuur binnen bedrijven steeds meer gericht is op duurzaamheid en gezondheid. Dat sluit aan bij onze evenementen. Hardlopen, fietsen en wandelen is heel sociaal. Dat blijkt sponsors aan te spreken.'


Veel bedrijven vaardigen eigen ploegen af naar de Damloop. Albert Heijn deed zondag met 250 ploegen van tien man mee. KLM bracht 117 teams op de been, waaronder een directieploeg met het nieuwe Nederlandse IOC-lid Camiel Eurlings. Richardson: 'Het personeel van veel bedrijven traint samen speciaal voor de 10 mijl. Dat schept een band.'


Gemêleerd

Het bedrijfsleven is benieuwd naar de karakteristieken van de tienduizenden lopers. Le Champion gaat dat onderzoeken, al heeft Richardson wel een idee. 'Het is een redelijk gemêleerde groep, al zijn de deelnemers vaak wat hoger opgeleid. Ze verdienen redelijk goed, zijn heel actief op sociale media en denken aan hun gezondheid. Er doen steeds meer vrouwen mee. Dit jaar hadden we voor het eerst in 29 edities meer vrouwelijke deelnemers dan mannelijke.'


Le Champion is een stichting zonder winstoogmerk. De inzet van duizend vrijwilligers maakt de prestatietocht mogelijk. De sfeer wordt voor een groot deel gemaakt door mensen die langs het parcours wonen. Zij worden actief gestimuleerd om de recreanten aan te moedigen, versieringen op te hangen of muziek te maken. Er zijn prijzen voor de leukst versierde huizen.


Richardson gelooft dat de populariteit van de Damloop te maken heeft met het sociale element. Geld verdienen is ondergeschikt. Wat er binnenkomt, wordt geïnvesteerd in het opzetten van nieuwe evenementen. 'Onze sociale inslag is onze kracht. Ons doel in meer mensen te laten bewegen op een gezonde manier.'


En de topsport een steuntje in de rug geven, is dat niets voor Le Champion? Onlangs trokken de Flame Games in het Olympisch Stadion nauwelijks toeschouwers. Richardson lacht vriendelijk om de suggestie. Ze weet dat de Atletiekunie toplopers vroeger verbood om mee te doen aan evenementen van Le Champion, omdat het 'wilde lopen' zouden zijn. Tegenwoordig probeert de Atletiekunie tevergeefs aan te haken bij de populariteit van het recreatieve lopen.


Richardson houdt van atletiek. In haar jeugd beoefende ze de meerkamp, tot haar knie het begaf. 'We willen best meedenken met de atletiek, maar het zit niet in onze genen. Alleen de marathon ligt dicht tegen onze cultuur aan, omdat het een massa-evenement is. Maar baanatletiek is iets heel anders.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden