Topjaar bij goed doel door gulle donateurs

Inkomsten goede doelen groeien met 8 procent...

Amsterdam Nederlanders blijven grif geld geven aan goede doelen. De opbrengst van de grootste twintig charitatieve instellingen is in 2007 met 8 procent gestegen naar 584 miljoen euro. Vooral Artsen zonder Grenzen en het Leger des Heils zijn populair.

Dat blijkt uit een inventarisatie van de Volkskrant. De opbrengsten uit eigen fondsenwerving van de goede doelen groeien bijna drie keer zo hard als de economische groei in Nederland. De donaties blijken immuun voor de sombere stemming die sinds augustus 2007 onder consumenten heerst.

Goede doelen zijn ongevoelig voor economische tegenwind, zegt hoogleraar filantropie Theo Schuyt van de Vrije Universiteit. ‘Geven is een kwestie van mentaliteit en eigenlijk heel Nederlands.’

Er zijn enkele structurele oorzaken waardoor de giften jaarlijks blijven toenemen, zegt Schuyt. Nederlanders worden ouder en rijker. Ouderen zijn altruïstischer dan jongeren en geven meer weg. Nederland is nog nooit zo rijk geweest, zegt Schuyt. Nederlanders zijn gemiddeld ook hoger opgeleid en zetten zich daarom sneller in voor het goede doel, meent de hoogleraar. Daar komt bij dat goede doelen steeds actiever worden met werving.

Artsen zonder Grenzen, dat zijn opbrengsten in 2007 met 18 procent zag toenemen, heeft meer aandacht gegeven aan werving via telemarketing, zegt directeur Michel Farkas. ‘Wij richten ons meer op de particulier, omdat geld lastig is los te krijgen bij de overheid.’ Ook de groei aan erfenissen en het gebruik van automatische incasso’s veroorzaakte de toename, zegt Farkas.

Het Leger des Heils heeft eveneens extra geld opgehaald met nieuwe marketinginitiatieven. ‘We leggen uit dat het verouderde beeld van een vrijwilligersorganisatie niet meer klopt en kunnen via marketing vertellen dat we een professionele hulpverlener zijn’, zegt een woordvoerster. Dankzij deze werving en de ontvangst van een grote nalatenschap steeg de opbrengst bij het Leger des Heils met 22 procent.

Goede doelen zijn constant op zoek naar nieuwe wervingsmethoden om geld op te halen. Het Reumafonds is dit jaar begonnen met een proef waarbij collectanten met een pinautomaat langs de deur gingen. Donateurs in spe zonder kleingeld op zak konden zo toch geld schenken.

Bijna alle goede doelen weten te profiteren van de gulheid van donateurs. Alleen Plan Nederland (voorheen Foster Parents Plan) weet zich niet te ontworstelen aan de neergang die al enkele jaren gaande is. Plan Nederland, dat in 2002 nog 74 miljoen euro aan donaties verzamelde, zag zijn inkomsten opnieuw dalen, deze keer met 10 procent naar ruim 37 miljoen euro. Volgens Plan hebben donateurs steeds minder interesse om maandelijks een bijdrage te storten voor een specifiek kind. Ook het Reumafonds kreeg minder geld binnen, maar dat had een boekhoud-technische oorzaak.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden