Top of the Pops

Gedurfd, een tijdschrift lanceren met praktisch dezelfde formule als de Hitkrant en Break Out. Evenals alle andere popbladen is Top of the Pops Magazine, dat maandelijks verschijnt, volledig gevuld met weetjes over sterren....

De geijkte scheur-uit-en-hangboven-je-bed-poster ontbreekt niet, evenals paradepaardjes als de horoscooprubriek, een test, songteksten en cd-recensies. Ook de rubriek Vragen staat vrij, waarin actrice Sonja Silva vragen van lezers beantwoordt, is weinig origineel.

Het is niet voor niets dat Hitkrant onlangs als pesterijtje jegens de nieuwe concurrent eenmalig de rubriek Top of the Flops (in hetzelfde lettertype als Top of the Pops) publiceerde. Toch is er een verschil met de concurrerende muziekbladen: Hitkrant en Break Out richten zich op twaalftot veertienjarigen.

De doelgroep van Top of the Pops is twaalf tot negentien jaar oud, met de nadruk op zeventien. Vreemd, want het magazine is veel te kinderachtig voor zeventienjarigen, laat staan voor negentienjarigen die de middelbare school allang achter zich hebben.

Het is hoofdzakelijk de doelgroep van prepubers die wordt aangeboord. In de rubriek straatstijl bijvoorbeeld, waarin kinderen op straat worden gefotogra-feerd en geïnterviewd over hun kleding, komen bijna alleen maar elf-tot vijftienjarigen aan bod.

Ook de informatie die het blad geeft over boysbands, sterren en hun jeans en winnaars van het tvprogramma Idols wekt waarschijnlijk niet de interesse van een negentienjarige. Toch wordt het blad een succes, denkt de uitgever. Dit omdat Top of the Pops Magazine in Groot-Brittannië niet meer stuk kan, evenals het gelijknamige tv-programma van de BBC dat binnenkort zijn veertigjarige bestaan viert.

Het programma is legendarisch vanwege de grote sterren die er wekelijks live optreden. Bij BNN draait nu zo'n drie jaar het Nederlandse aftreksel. Presentator Ruud de Wild praat de optredens van de hoofdzakelijk internationale acts, die in Engeland zijn opgenomen, aan elkaar.

Publiek is ingehuurd zodat de kijker het idee krijgt dat de grote sterren zich in de Nederlandse studio bevinden. Teleurstellend voor de echte fans, die zich al afvroegen waarom Ruud de Wild nooit in één shot te zien is met zangers Robbie Williams of rapper Eminem.

Teleurstellend is ook het tijdschrift Top of the Pops. Evenals het programma is het vrijwel gevuld met Engels materiaal.

Veel interviews lijken uit het Engelse tijdschrift te zijn overgenomen. De rubriek Behind bars is vertaald naar In de bajes, en voor onderdelen als gossip en backstage heeft men niet eens de moeite genomen een Nederlandse variant te verzinnen.

De lezer wordt opgezadeld met voor Nederlanders onbekende Engelse artiesten en bandjes. Er is opvallend veel aandacht voor de Engelse versie van Idols. (Waar zijn Jim en Jamaï? ) Als goedmakertje is er nog een interview met de Nederlandse actrice Liesbeth Kamerling tegenaan gegooid, maar het tijdschrift is door en door Brits.

De schrijfstijl is vlot en hip, de vormgeving is fris (hoewel erg druk), en de foto's zijn van goede kwaliteit.

Top of the Pops is echter geen aanwinst voor de branche van tienertijdschriften. Daarvoor is het simpelweg niet origineel genoeg.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.