Top 10 Vincent Kouters

1 Een meeuw van Anton Tsjechov door Keesen & Co, regie Willibrord Keesen. Verheffende en vitale bewerking van Tsjechovs klassieker, door het uitgekiende acteursensemble gespeeld alsof de tekst exclusief voor hen is geschreven....

2 Rococo door Hotel Modern. Spelen met drollen, een live geanimeerde pornofilm en wc-ontstoppers alom: Hotel Modern tart de grenzen van de verbeelding in deze rottende beerput van een voorstelling. Uitzonderlijk.

3 De Geruchten van Hugo Claus door Olympique Dramatique/Het Toneelhuis, regie Guy Cassiers. Het leven in een kleine Vlaamse dorpsgemeenschap op zijn kromst. Vreselijk grappig en naargeestig dankzij de inventieve bewerking van Cassiers en sterk spel van het acteurscollectief.

4 Het geheven vingertje door TG Max, regie Jetse Batelaan. Een ontregelende montagevoorstelling voor jong en oud. Compromisloos en destructief, maar ook ontzettend leuk, mede door onderkoeld acteren van Marien Jongewaard en Bianca van der Schoot. Prettig vernieuwend.

5 Baal van Bertolt Brecht door RO Theater, regie Alize Zandwijk. Fania Sorel op dreef als Baal, de verloren romantische ziel die alles en iedereen tegen zich in het harnas jaagt, in een brutale enscenering van Zandwijk waarin veel muziek doorklinkt.

6 RUHE naar Franz Schubert en Armando door Muziektheater Transparant, regie Josse de Pauw. Het concept: liederen van Schubert onderbroken door apologieën van oud-SS’ers. Het resultaat: harmonie en duisternis vloeien samen in een sfeervolle en diepmelancholische locatievoorstelling.

7 Inside out van Joan Nederlof door Mug met de gouden tand, regie Lineke Rijxman. Unieke komedie van hoog niveau. Opmerkelijk door de alomtegenwoordige politieke inhoud. Oergeestig door de perfecte timing van topactrices Nederlof en Rijxman.

8 Lt. Gustl - mej. Else van Arthur Schnitzler door ’t Barre Land. Twee verhalen van Schnitzler worden door Vincent van den Berg en Margijn Bosch op uitstekend navolgbare wijze met elkaar verweven. Met minimale middelen wordt hier voortreffelijk teksttoneel opgevoerd.

9 Tucht van Carver, regie Beppie Melissen. De ultieme Paradevoorstelling: snel, herkenbaar en bovendien daadwerkelijk leuk. Een groep jonge mimespelers en acteur Bram Coopmans maken elkaar op originele wijze het leven zuur.

10 Tien geboden (deel 1) naar Krzysztof Kieslowski door NTGent, regie Johan Simons. De eerste vijf geboden zijn aanleiding voor evenzoveel meeslepende verhalen in een mistroostige Oostblokflat. De stemming is somber, maar puik acteerwerk, een effectief decor en intelligente regie zorgen voor een imponerende toneelavond.

Slechtste voorstelling: Knielen op een bed violen van Jan Siebelink door Bos Theaterproducties, regie Madeleine Matzer. Literatuur op het toneel, zoals het niet moet. Te veel ontzag voor de roman doet deze al te statische en nauwelijks beeldende theaterbewerking geen goed.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden