Tony's zijn kers op Van den Endes taart

Joop van den Ende beleeft de ultieme genoegdoening: twee Tony Awards voor zijn productie 42nd Street. Gelukkig streeft hij meer na dan succes op Broadway....

Het was Pinksteren en in Joop daalde de geest neer. Van de winkel in feestartikelen in Amsterdam naar een zaal vol beroemdheden op Broadway, New York. Naast The American Dream bestaat er nu ook een Dutch Dream en theaterproducent Joop van den Ende is daarin de hoofdpersoon.

Alle tv-journaals meldden maandagavond dat de musical 42nd Street, een Van den Ende-productie, twee Tony Awards had gewonnen, eentje voor de beste musical revival (een oude musical opnieuw uitgebracht) en een voor de beste vrouwelijke hoofdrol (Christine Ebersole).

De producent beleefde his finest hour en alle eer en aandacht zijn hem van harte gegund. Zeven jaar geleden probeerde Van den Ende het voor het eerst op Broadway, maar de musical Cyrano flopte jammerlijk en leverde de producent een miljoenenstrop op. Hij is niet bij de pakken neer gaan zitten, en bouwde in Nederland gestaag door aan zijn musicalimperium. In de komende maanden gaan maar liefst vier nieuwe producties in première: Rex, Saterday Night Fever, Titanic en Aïda. Ook in Duitsland timmert Van den Ende behoorlijk aan de weg, daar worden zowel theaters opgekocht (Metropol in Berlijn) als musicals uitgebracht (Elisabeth in Essen).

Maar ja, Broadway als de ultieme genoegdoening en waardering, de kers op de rijk gevulde schuimtaart, het is hem uiteindelijk gelukt. Weliswaar met een musical die al meer dan twintig jaar oud is en, zoals uit de Nederlandse versie bleek, van een onthutsende leegheid getuigt. Veel goudbrokaat en tapdans-geweld kunnen niet verhullen dat het verhaaltje (onbeduidend meisje wordt wereldster) wel erg belegen is. Maar eerst ging het Nederlandse publiek plat voor deze opgepoetste vanity fair en nu dus ook het Amerikaanse. Het tekent de tijdgeest : als het maar show is, en vooral nergens over gaat.

Je kunt Van den Ende als handelsreiziger in illusies niet kwalijk nemen dat hij de markt geeft waarom de markt vraagt. Dat hij daarbij gebruik kan maken van enorme financiële reserves verkregen uit het jarenlang produceren van tv-programma's die niet bepaald tot het nationale cultuurgoed zijn gaan behoren, is natuurlijk mooi meegenomen.

Gelukkig doet hij meer met zijn geld dan alleen een Broadwaydroom najagen. Onlangs is de VandenEnde Foundation opgericht om de verspreiding van kunst te ondersteunen. Het Van den Ende-imperium produceert bovendien meer dan musicals. Komend seizoen keren John Kraaykamp (als acteur in Pinters The Caretaker) en Ton Lutz (als regisseur van een Noël Coward-stuk) terug in het Nederlandse theater. Het zal hem geen Tony's opleveren, maar wel voldoening. En de dank van een groeiend publiek dat graag mooie stukken ziet met goede acteurs die niet wegzinken in vormexperimenten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden