Tony Chocolonely brandt zich aan Zwarte Piet

Chocolade en het Sinterklaasfeest horen bij elkaar, net als Sint en Piet, vinden ze bij Tony's Chocolonely. Het Amsterdamse bedrijf, dat met zijn succesvolle eigen 'slaafvrije' chocolade al tien jaar strijdt tegen de inzet van (kind)slaven op cacaoplantages in West-Afrika, heeft kleur bekend in het zich voortslepende nationale debat over Zwarte Piet.

Chocolade van Tony's Chocolonely. Beeld anp
Chocolade van Tony's Chocolonely.Beeld anp

De chocolademaker doet dat niet met een zakelijk statement, zoals bijvoorbeeld mediabedrijf RTL vorige week deed, maar met een rijmpje van vijf strofen, waarvan de conclusie luidt: 'Is dit een land zonder racisme, waar huidskleur er niet toe doet? Dan heeft Piet roetvegen, omdat hij door de schoorsteen klimmen moet.'

Een bijbehorende 'Pietwijzer' (zie onderaan artikel) moet de twijfelaars 'een handje helpen' bij het maken van hun keuze.

'Jemig, @TonyChocolonely slaat plank mis. Zeg gewoon dat je tot conclusie bent gekomen dat zwarte piet weg moet', reageerde journalist en programmaker Teun van de Keuken op Twitter. En hij is niet de enige met kritiek; zo voelt menig tegenstander van Zwarte Piet zich door Tony's Chocolonely weggezet als 'zeurpiet'.

Nu is Van de Keuken niet zomaar iemand als het om Tony's Chocolonely gaat. Hij is mede-oprichter en naamgever van het bedrijf. Hij is Tony. Zijn rol bij de onderneming is tegenwoordig die van raadgever. Zijn genoemde tweet valt in de categorie 'ongevraagd advies'.

Van Tony's Chocolonely verwacht hij een kraakhelder statement tegen Zwarte Piet. 'Niet een knullig, tenenkrommend rijmpje waarin de kool en de geit worden gespaard en iedereen een beetje gelijk krijgt. Op deze manier is het een schoffering van de mensen die serieus last hebben van Zwarte Piet.'

Van de Keuken: 'Toen wij begonnen met Tony's Chocolonely, spraken we nooit met meel in de mond. Dit is niet zomaar een bedrijf. Slavernij is een missie voor Tony. Voor mij zijn alle commerciële belangen en bedrijfsmatige overwegingen daaraan ondergeschikt.'

'We hebben hier intern heel lang over gediscussieerd', vertelt Eva Gouwens, verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering van Tony's Chocolonely in Nederland. 'Ook binnen ons bedrijf zit het hele spectrum; we hebben zowel voor- als tegenstanders van Zwarte Piet in huis.'

'Raar. Dit zou geen discussie moeten zijn bij Tony', reageert Van de Keuken.

Gouwens bekent dat zij de nu gekozen aanpak aanvankelijk 'griezelig' vond. Er was geen strikte noodzaak, zoals een aanpassing van verpakkingsmateriaal - op Tony's chocolade staat Piet hoogstens in silhouet afgebeeld. Toch is ervoor gekozen. 'Nee, ik heb geen spijt', zegt Gouwens. 'Dit past bij ons. Wij zijn een bedrijf dat stelling neemt.'

Eva Gouwens, verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering van Tony's Chocolonely. 'We hebben hier lang over gediscussieerd. We hebben zowel voor- als tegenstanders van Zwarte Piet in huis'. Beeld anp
Eva Gouwens, verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering van Tony's Chocolonely. 'We hebben hier lang over gediscussieerd. We hebben zowel voor- als tegenstanders van Zwarte Piet in huis'.Beeld anp
De 'Pietwijzer', bekritiseerd door onder meer de founding father van Tony's Chocolonely. Beeld
De 'Pietwijzer', bekritiseerd door onder meer de founding father van Tony's Chocolonely.Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden