TomTom verwacht een hogere winst

Het probleem speelt al jaren bij TomTom: wat te doen als het product waarmee je groot bent geworden steeds minder wordt verkocht? Nog steeds is er geen eenduidig antwoord op die vraag, maar woensdag was er wel opeens atypisch nieuws. Het navigatiebedrijf verhoogde de winstverwachting over 2013 met vijf cent per aandeel tot 0,25 euro.

AMSTERDAM - 'Goed nieuws dat hoop geeft voor de toekomst', aldus TomTom-topman Harold Goddijn. Toch betekent het niet dat TomTom het lek nu boven heeft. Uit de kwartaalcijfers bleek namelijk dat de omzet met 11 procent daalde en de nettowinst van het bedrijf zelfs halveerde. 'Maar de cijfers zijn wel beter dan we van tevoren hadden verwacht', zegt Goddijn.


'Als ik verwacht dat een voetbalploeg met 5-0 verliest en ze verliezen met slechts 2-0, dan is dat inderdaad beter dan verwacht', zegt analist Tom Muller van Theodoor Gilissen. 'Dat speelt nu bij TomTom. Het gaat beter dan ze in augustus dachten, maar ze verliezen wel.'


Uit de kwartaalcijfers blijkt dat TomTom nog wel een toonaangevende partij is op de navigatiemarkt - een op de twee Europese automobilisten die een navigatiekastje gebruikt, rijdt met een TomTom - maar ook dat steeds minder automobilisten zo'n kastje in de auto hebben. Het marktaandeel groeit, maar de markt zelf krimpt.


De snelle groei van het aantal smartphones met gratis navigatieapps in combinatie met de recessie bleek de afgelopen jaren een ramp voor TomTom. Een kleine greep uit oude krantenkoppen spreekt boekdelen.


Eerst zijn daar de drie gouden jaren na de beursgang in 2005: 'TomTom is grote gok voor beleggers' (2005); 'TomTom blijft overeind onder druk concurrenten' (2006); 'Voor beurslieveling TomTom gaat de weg nog steeds omhoog' (2007). Dan komt het omslagpunt: 'TomTom in topvorm, maar waarde op beurs daalt' (2008); 'TomTom onderuit door Google' (2009); 'TomTom ziet omzet verder dalen' (2010); 'Gedwongen ontslagen TomTom' (2011); en: 'Beleggers schrikken: omzet van TomTom zakt onder het miljard' (2012).


Het bedrijf heeft de afgelopen jaren geprobeerd het tij te keren. Zo verkocht het mappen en kaarten aan derden en tekende het contracten met autobouwers om inbouwnavigatie-apparatuur te leveren. Ook produceert TomTom sinds kort andere producten, zoals sporthorloges met ingebouwd gps-systeem. En juist om die reden vallen de resultaten dit kwartaal minder tegen dan van tevoren verwacht.


'De nieuwe TomTom-producten zijn inderdaad goed', zegt analist Muller. 'Maar of sporthorloges het bedrijf uit het slop kunnen trekken? De vraag stellen, is hem eigenlijk beantwoorden.'


Slimme horloges

Van navigatiesystemen naar slimme horloges, het lijkt een vreemde stap, maar de gemene deler is dat beide gebruik maken van gps. Volgens Harold Goddijn van TomTom is de verkoop van de sporthorloges zelfs een van de redenen dat het weer ietsje beter gaat met zijn bedrijf. 'Die horloges zijn hartstikke leuk, maar de vraag is wel hoe groot die markt is', vraagt Tom Muller van Theodoor Gilissen zich af. 'En vooral: wie zijn je concurrenten op die markt?' Bedrijven als Sony en Samsung hebben al eigen versies van dit soort slimme horloges en ook Microsoft heeft serieuze plannen. Bovendien blijven er hardnekkige geruchten over Apple's nieuw te lanceren iWatch.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden