nieuwstechnologische ontwikkeling

TomTom-topman Goddijn: succes blijft uit omdat Europa naïef is over technologie

Dat Europa weinig succesvolle techbedrijven kent als Google, komt volgens topman Harold Goddijn van TomTom doordat politiek en samenleving naïef staan tegenover de verregaande ontwikkelingen op technologiegebied. ‘Als je kijkt naar discussie over kunstmatige intelligentie en belang daarvan, dan zie je dat er niet zo veel gebeurt in Europa’, zegt hij in een interview dat zaterdag verschijnt in de Volkskrant.

TomTom-ceo Harold Goddijn.Beeld Guus Dubbelman / de Volkskrant

Hoewel het wetenschappelijk onderzoek hier uitstekend is, lukt het volgens de ceo van TomTom niet deze kennis te vertalen naar succesvolle ondernemingen. ‘Dat is een probleem.’ Volgens Goddijn is alle macht naar de Amerikaanse westkust en China getrokken en komt Europa in het technologieverhaal niet voor. Hij constateert gelatenheid. ‘Ik zie geen breed gedragen ambitie om terug te knokken.’

De lakse opstelling van Europa op technologiegebied is een bedreiging voor het welzijn van haar inwoners, stelt Goddijn. Zo worden eisen aan werknemers steeds hoger. Wie daaraan kan voldoen kan uitdagend werk vinden. ‘Maar aan de andere kant worden steeds meer banen minder interessant.’ Goddijn ziet bijvoorbeeld hoe in de retailsector steeds meer werknemers in magazijnen verdwijnen, terwijl ze tien jaar geleden nog achter de toonbank van een buurtwinkel stonden. Er verdwijnt misschien geen werk, maar het soort banen is in deze sector onder invloed van technologische invloeden wel sterk veranderd.

Goddijn ziet een gebrek aan ondernemerschap in Europa, ook in Nederland. ‘Ik bespeur weinig wil om internationaal succesvol te worden.’ Jonge ondernemers verkopen hun bedrijf vaak in een pril stadium. ‘Dat de oprichters denken: 10 miljoen is meer dan ik had durven dromen. Liever het geld nu dan over tien jaar heel veel meer, maar met het risico op niets.’ Veel technologie verdwijnt volgens hem zo naar het buitenland, vooral naar Silicon Valley. ‘Ik begrijp het wel. Maar het is wel jammer.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden