TomTom stemt beleggers positief

De beurskoers van de fabrikant van navigatiesystemen stijgt 10 procent. De winst valt ondanks een scherpe omzetdaling mee en TomTom gaat in zee met Peugeot en Citroën.

AMSTERDAM - Ondanks een scherpe daling in de omzet heeft TomTom in het tweede kwartaal van 2012 weer een voorzichtige winst geboekt. Vorig jaar leed de fabrikant van navigatiesystemen nog een verlies van bijna een half miljard euro, maar het afgelopen kwartaal zag het bedrijf zijn nettowinst oplopen tot even minder dan 9 miljoen euro.


De omzet van het Nederlandse TomTom liep het afgelopen kwartaal evenwel sterk terug tot 262 miljoen euro, 17 procent minder dan in dezelfde periode in 2011. Die daling is vooral het gevolg van een afnemende vraag naar losse navigatiekastjes. De inkomsten uit die bedrijfstak daalden namelijk met meer dan een kwart ten opzichte van vorig jaar, zo blijkt uit de dinsdag gepubliceerde kwartaalcijfers.


Oorzaak van die op het eerste gezicht tegenstrijdige ontwikkeling in omzet en nettowinst is volgens Tom Muller, analist bij Theodoor Gilissen Bankiers, een afboeking van 500 miljoen euro, die TomTom vorig jaar in het tweede kwartaal deed. Daarnaast wordt het effect van doorgevoerde kostenverlagingen zichtbaar.


Eind vorig jaar maakte TomTom bekend zich steeds meer te gaan richten op de verkoop van software en verkeersinformatiediensten als losse producten in plaats van enkel navigatiekastjes te verkopen. Die plannen gaan gepaard met het schrappen van 457 banen.


Beleggers reageerden ondanks de omzetdaling erg positief: de koers van het aandeel TomTom steeg in korte tijd bijna 10 procent en sloot met een winst van 10,8 procent. Volgens Hans Slob, analist van Rabobank, is die forse koersstijging ook voor een deel het gevolg van een overeenkomst tussen het bedrijf en de autobouwers Peugeot en Citroën.


TomTom zal de twee Franse automerken in de toekomst namelijk gaan voorzien van hun producten en diensten, zo liet het bedrijf dinsdagochtend weten. Volgens topman Harold Goddijn kan het aantal auto's met een ingebouwd TomTom-navigatiesysteem oplopen tot wel 2,5 miljoen. Eerder ging Europa's grootste fabrikant van navigatiesystemen en -software al vergelijkbare deals aan met onder meer Renault, Fiat en Mazda.


Toch stemde niet alleen de overeenkomst met Peugeot en Citroën beleggers tot tevredenheid. Ook de geboekte nettowinst bleek alleszins mee te vallen. 'De cijfers bleken bottomline beter dan verwacht', aldus Rabo-analist Slob. 'Wij hadden een nettowinst van 7,8 miljoen euro verwacht, de consensus was met 6 miljoen zelfs nog lager.'


Over de toekomst is TomTom overwegend positief, al waarschuwt het voor de afnemende vraag van consumenten, als gevolg van de crisis. Sinds het bedrijf bekendmaakte zich meer op software te willen gaan richten, zijn meerdere samenwerkingen gesloten, aldus topman Goddijn. 'Hoewel de financiële impact van deze samenwerkingen nog niet direct duidelijk is, vormen ze een goede basis voor toekomstige groei.'


Volgens Tom Muller van Theodoor Gilissen Bankiers heeft die inmiddels ingezette overgang van hardware- naar softwarebedrijf een dubbel effect voor TomTom. 'Aan de ene kant denk ik dat de marge daardoor iets lager zal zijn. Maar aan de andere kant loopt de vraag van consumenten terug. Als je navigatie op je mobieltje hebt, ga je natuurlijk geen systeem meer kopen.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden