Tompoezen om megaorder te vieren

De Nederlandse scheepsbouwer IHC Merwede heeft zijn grootste order ooit binnengesleept: zes pijpenleggers voor het Braziliaanse Petrobas. 'In totaal heb je het over zes miljoen manuren.'

KRIMPEN AAN DEN IJSSEL - De receptioniste van IHC Merwede kijkt omhoog. 'Bent u ook al van de pers? Het houdt niet op.' De cameraploeg van RTL stapt net de lift in. 'Dat zul je altijd zien. Dan is het bijna weekend, krijg je deze drukte.' Ze lacht. 'Ik maak maar een grapje, hoor. Dit is toch fantastisch nieuws? Nu weet ik zeker dat ik nog minstens drie jaar werk heb.'


Wie dacht dat het slecht ging op de Nederlandse scheepswerven, heeft het mis. Terwijl de scheepsbouw tijdens de crisis van de jaren tachtig nog hét symbool was van de ondergang - het grote scheepsbouwbedrijf RVS kreeg 2,2 miljard gulden staatssteun, maar ging desalniettemin ter ziele - is de branche nu een van de weinige economische lichtpuntjes.


Eerder deze week werd al bekend dat Nederland de nieuwe wereldleider is op de markt van superjachten. Vrijdagochtend kwam er ook goed nieuws van de divisie offshore. Scheepsbouwer IHC Merwede liet weten dat het een order van ruim 1 miljard euro heeft ontvangen. Het bedrijf gaat zes pijpenleggers maken voor het Braziliaanse staatsoliebedrijf Petrobas.


Op de bovenste verdieping van het kantoor in Krimpen aan den IJssel zitten Arjan Klijnsoon, directeur van de divisie offshore, en Bram Roelse, lid van de raad van bestuur en verantwoordelijk voor de operationele gang van zaken van IHC Merwede. Het grote kantoor hangt vol met schepen. Van foto's tot Delfts blauwe tegeltjes tot schilderijen. Allemaal kunstig, maar stuk voor stuk minder mooi dan het uitzicht. Op de voorgrond een duizelingwekkend grote loods, daarachter de skyline van Rotterdam.


'We gaan zes schepen bouwen zoals die daar', zegt Klijnsoon. Hij wijst naar de Seven Waves; een pijpenlegger van 146 bij 30 meter met een diepgang van 8,5 meter. Volgens Roelse in de impact van deze opdracht groot. De Nederlandse export is erbij gebaat, net als de werkgelegenheid.


'Ik kan er niets anders van maken. Dit is niet alleen goed nieuws voor ons, maar ook voor de regio. In totaal heb je het over zes miljoen manuren', zegt Roelse. 'Omgerekend kunnen daar vierduizend mensen een jaar aan werken.'


Eén zo'n schip kost de opdrachtgever al snel 150 miljoen euro en biedt tweeënhalf jaar werk aan honderden lassers, ijzerwerkers en schilders, maar ook aan elektrotechnische installateurs en andere hoogopgeleiden.


Klijnsoon: 'Wij hebben zo'n drieduizend man in vaste dienst, waarvan een steeds groter deel een hbo- of universitair diploma heeft. Onze ingenieursgroep alleen al bestaat uit ongeveer negenhonderd man. Precies daarin zit onze kracht ten opzichte van onze concurrentie.'


Doordat Aziatische grootmachten als Zuid-Korea en China de markt voor grote containerschepen bijna helemaal hebben overgenomen, is Nederland zich steeds meer gaan specialiseren in nichemarkten, zoals die van de bagger en de offshore. 'Het verschil zit hem in de techniek', zegt Klijnsoon. 'Containerschepen zijn toch vooral grote bakken staal. In één pijpenlegger alleen al zit ongeveer 350 kilometer stroomkabel.'


De opdracht van het Braziliaanse Petrobas is de grootste die het maritieme concern uit Sliedrecht ooit heeft binnengehaald. De zes schepen zullen door Petrobas worden ingezet in olievelden voor de kust van Brazilië.


Het is niet de eerste opdracht van IHC Merwede in Brazilië. Zo werkt het bedrijf momenteel aan vier andere schepen die Petrobas gaat gebruiken. Door de goede ervaringen met die orders is het nu weer raak: van de tien bestelde schepen levert IHC Merwede er zes. De oplevering staat gepland tussen de eerste helft van 2015 en de tweede helft van 2016.


De order werd in Krimpen aan den IJssel eerder deze week al gevierd met honderden tompoezen. Geen champagne, want die bewaren ze bij IHC Merwede voor een later moment. Klijnsoon staat op en loopt naar de hoek van zijn kantoor. Hij opent een kleine koelkast vol met flessen. Toeval of niet, het zijn er precies genoeg om zes schepen een behouden vaart te wensen.


Succes in de scheepvaartsector


HEEREMA


Constructiebedrijf Heerema zit helemaal volgeboekt door een aantal grote orders. Voor Siemens maakt het bedrijf een groot platform waar in de zee bij Duitsland een windmolenpark op kan worden gebouwd. Verder bouwt Heerema voor Statoil aan een constructie voor het Noorse gedeelte van de Noordzee en maakte het een constructie voor een olieveld in de Deense Noordzee.


BLUEWATER


Ook Bluewater heeft het druk en verwacht het de komende jaren nog veel drukker te krijgen. Het bedrijf sloot, net als IHC Merwede, een groot contract af met het Braziliaanse Petrobas. Bluewater maakt voor Petrobas drie drijvende overslagstations waar supertankers op zee olie kunnen laden en lossen.


allseas


Allseas maakte vorige week bekend een deal te hebben gesloten met Shell. Voor het eerst gaat het bedrijf iets anders doen dan oliepijpen leggen: in 2015 begint Allseas met het ontmantelen en verwijderen van drie olieplatformen bij het Verenigd Koninkrijk. Het schip waarmee dit moet gebeuren, wordt op dit moment nog in Zuid-Korea gebouwd en moet eind 2014 klaar zijn.


FEADSHIP


Feadship bouwt luxe superjachten voor de rijksten ter aarde. Ondanks de crisis krijgt het bedrijf nog genoeg orders binnen om al het personeel te behouden. Feadship wil 'heel discreet omgaan' met zijn klanten en kan daarom niet zeggen wie de orders hebben geplaatst en hoeveel orders er zijn. Wel is bekend dat het bedrijf in het verleden een jacht heeft gemaakt voor Steve Jobs.


HUISMAN


Het in Schiedam gevestigde bedrijf Huisman bouwt en ontwerpt vooral kranen, pijplegsystemen en boorsystemen voor de offshore-industrie. Ook hier gaan de zaken goed. Onlangs trok Huisman de nieuwe klant Ceona aan om twee pijplegsystemen te leveren. Het bedrijf heeft nu al werk ingepland tot 2015 en verwacht nog veel meer nieuwe opdrachten.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden