Tommy moet volle synagoge trekken

DIEP IN DE Duitse provincie, in Offenbach aan de Main (Hessen), kijkt Pete Townshend belangstellend en enigszins verbaasd om zich heen....

WILLEM BEUSEKAMP

'Rockical' Tommy. Vol lof is Townshend over de entourage; niet minder dan dertig miljoen mark is besteed aan het project.

De echte première van Tommy in Duitsland dateert van 1970, toen The Who om en nabij de Keulse Opera voor een ware veldslag zorgde, omdat fanatieke fans geen kaartjes voor het spektakel konden bemachtigen. Dergelijke taferelen zijn thans niet te verwachten. Niet alleen vanwege het bezadigder publiek of de pittige toegangsprijzen (van 80 tot 175 mark), maar vooral omdat Tommy zich tot ver in de volgende eeuw in Offenbach aan de Main zal ophouden.

De stad heeft de voormalige synagoge voor een symbolisch bedrag van één mark verpacht aan Peter Rieger, in Duitsland manager van onder anderen Luciano Pavarotti, Peter Gabriel en Phil Collins. De voormalige Frankfurter economie-student heeft voorgerekend dat de komende jaren minstens een half miljoen bezoekers naar Tommy zullen komen. Dat betekent niet alleen directe inkomsten voor de stad uit de kaartenverkoop (een halve mark per kaart), maar tevens hogere fiscale bijdragen van de lokale middenstand, die van de toestroom zal profiteren.

De voorbestellingen liegen er niet om: in korte tijd zijn al 60 duizend kaarten verkocht, hetgeen bewijst dat Rieger gelijk heeft met zijn stelling dat Duitsland gek is op musicals. Al jaren draait elke avond voor een uitverkochte zaal Starlight Express in Bochum, midden in het Roergebied. Hetzelfde geldt voor Cats in Hamburg en Miss Saigon in Stuttgart.

Bijzonder fraai is de verbouwde synagoge, die weliswaar in de Rijkskristalnacht van 9 november 1938 werd vernield, maar nooit werd afgebroken. De nazi's gebruikten het gebouw zelfs als bioscoop en theater, een functie die de synagoge tot ver na de oorlog, tot 1989, behield. Vanaf dat moment stond het leeg.

Na langdurige debatten in de gemeenteraad kregen twee architecten de opdracht alle tussentijdse verbouwingen ongedaan te maken en het gebouw zoveel mogelijk terug te brengen in de originele staat. Het resultaat is indrukwekkend, niet in de laatste plaats omdat twee pijlers met opzet niet zijn gerestaureerd en als monument herinneren aan de de tijd waarin de joodse gemeenschap van Offenbach werd gedecimeerd.

De religieuze bestemming was overigens al veel eerder verdwenen. Het gebouw bleek te groot en pal ernaast werd, in de jaren twintig, een kleinere synagoge neergezet. Die functioneert nog steeds; een bordje in het theater maakt er op attent: 'Jewish community around the corner'.

Willem Beusekamp

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden