Tom Dumoulin: 'Mijn keuze is gemaakt, maar jullie zullen nog even moeten wachten'

Chris Froome start volgend jaar in de Giro én de Tour. Tom Dumoulin kiest een van de twee ronden: 'Mijn keuze is gemaakt, maar jullie zullen nog even moeten wachten.'

Historisch moment in Milaan: Tom Dumoulin wint de Giro van 2017.Beeld Klaas Jan van der Weij/de Volkskrant

Er gaat in 2018 'vrijwel zeker' een duel plaatsvinden in een grote ronde tussen Chris Froome en Tom Dumoulin. Dat zegt de Nederlander minuten nadat hij in een Milanese televisiestudio een zelf opgenomen filmpje van de Brit voorbij ziet komen waarin deze aankondigt de Giro d'Italia te rijden. 'I'm looking forward to it', zegt Froome. 'Ik kijk ernaar uit', herhaalt Dumoulin even later. Maar waar dat duel plaats gaat vinden - in Frankrijk of Italië - houdt Dumoulin voor zich. 'Ik heb mijn keuze al gemaakt, maar jullie zullen nog even wachten.'

Rondeparcours

7 juli of 4 mei? Vendée of Jeruzalem? De Alpen of de Apennijnen? Parijs of Rome? Geel of roze? De Tour de France of de Giro d'Italia?

Hoe vaak zouden bovenstaande vragen de afgelopen weken door het hoofd van Giro-winnaar, wereldkampioen en aanstaand Sportman van het Jaar Tom Dumoulin zijn gevlogen? Hoe vaak zou hij het rondeparcours van Frankrijk al hebben bestudeerd en vooral: hoe lang zou hij al gewacht hebben op precies dit moment in deze Italiaanse televisiestudio in het oosten van Milaan?

'We gaan beginnen', zegt een blonde televisiepresentator. Ze kijkt de studio rond en ziet op de vier krukken voor haar in totaal vijf roze-, drie gele- en vijf rode truien zitten; vier ervan behoren toe aan Vincenzo Nibali, zeven aan Alberto Contador, één aan Fabio Aru en ééntje aan Tom Dumoulin.

Buiten Europa

Vóór vanavond had rondeleider Mauro Vegni al bekendgemaakt dat zijn Ronde van Italië in 2018 voor het eerst buiten Europa zal starten, en wel in Jeruzalem. Een saillante keuze omdat de twee beste klassementsrenners van Italië, Aru en Nibali, beiden gesponsord worden door Arabische landen die Israël eigenlijk boycotten, namelijk UAE Emirates en Bahrain-Merida.

Maar Israël, het land dat net een goedkope Ryanair-lijnvlucht kreeg tussen Rome en Tel Aviv en dolgraag wil laten zien wat voor veilig toeristenparadijs het eigenlijk is, tastte diep in de buidel waardoor zowel Aru als Nibali nu vrolijk applaudisserend in een Italiaanse tv-studio zit terwijl de rest van het parcours bekend wordt gemaakt.

Vooral de man naast ze, titelverdediger Dumoulin, keek reikhalzend uit naar dit moment. Na zijn Girowinst vorig jaar leek de tijd immers rijp om in 2018 het allerhoogste podium in de wielrennerij te beklimmen: de Tour de France.

Tom Dumoulin (L) kijkt samen met Fabio Aru, Vincenzo Nibali en Alberto Contador naar een filmpje waarin Chris Froome vertelt volgend jaar deel te gaan namen aan de Ronde van Italie tijdens de presentatie van de Giro dÕItalia 2018.Beeld anp

Tijdritspecialist

Maar toen werd vorige maand het parcours van die Tour bekend en sloeg de twijfel weer toe. Reden: het zeer gebrekkig aantal individuele tijdritkilometers (31) in Frankrijk in combinatie met zeven loodzware bergetappes. Het Tourparcours van 2018 leek te zijn ontworpen voor klimmers als Froome en Quintana. Veel minder voor een tijdritspecialist als Dumoulin.

Maar, zo ziet Dumoulin een maand later, voor de Giro geldt eigenlijk hetzelfde. De ronde kent slechts 44 tijdritkilometers verspreid over een proloog (10 km) en een vlakke tijdrit in de derde week. Een ploegentijdrit, zoals die wel in Frankrijk op het menu staat, ontbreekt in Italië zelfs volledig.

Ook qua bergkilometers ontlopen beide ronden elkaar weinig: acht bergetappen tegenover zeven in Frankrijk. 'De rode loper is vanavond niet bepaald voor mij uitgelegd', zegt hij vlak na de presentatie tegen de verzamelde media. 'Daarvoor zitten er echt te weinig tijdritkilometers in. Maar in Frankrijk is de rode loper ook niet voor mij uitgelegd...' Dumoulin lacht en trekt zijn schouders op.

Moderne pelgrims

Van zijn sponsors mag hij pas in januari, tijdens de ploegenpresentatie van zijn Team Sunweb, bekend maken welke ronde hij gaat rijden. Dan pas zal dus duidelijk worden of hij Froome al in Italië treft, of pas in Frankrijk, concludeert Dumoulin. Weer lacht hij en weer trekt hij zijn schouders op.

In de studio is ondertussen te zien over welke bergen de renners volgend jaar, als een soort moderne pelgrims te fiets, langzaam van Jeruzalem richting die andere Heilige Stad trekken: Rome. Ze passeren de Etna op Sicilië, net als de Gran Sasso in de Apennijnen, de loodzware Colle delle Finestre in de Alpen en vooral: de gevreesde Monte Zoncolan in de Dolomieten. Dat is een tien kilometer lange klim die door rondeleider Vegni trots de 'poort naar de hel' wordt genoemd vanwege het stijgingspercentage tot wel 22 procent.

Team Sunweb, 17 september, 2017 in Bergen in Noorwegen.Beeld afp

Poorten naar de hel

Maar echt trots wordt Vegni pas als hij de tv-studio tot stilte maant omdat hij een 'verrassing' heeft. Want een Ronde van Italië kan nog zoveel poorten naar de hel bevatten, maar hoeveel is dat waard als de beste wielrenners er niet doorheen fietsen? En dus verschijnt een van die beste wielrenners, Chris Froome - die na zijn dubbel in de Tour de France en de Vuelta a España de eerste renner ooit kan worden die drie grote ronden op rij wint - op het scherm achter Vegni. Hij komt, zegt hij.

Tijdens het luide applaus dat volgt, kijkt die andere beste wielrenner van het moment glimlachend naar het filmpje van zijn rivaal. Wat die glimlach precies betekent, dat zegt Tom Dumoulin pas over anderhalve maand.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden