'Tom Cruise met pistool, dat ben ik'

Christiaan Rch vertrok in 1996 naar Hollywood. Frank Krom maakte een documentaire over zijn vergeefse poging om het daar te maken....

Christiaan Rch draagt een beugel om iets te doen aan zijn 'storend scheve' tanden. Hij gaat naar de sportschool en pikt af en toe een zonnebankje. 'Model' staat er op het bordje naast zijn bel.

Als Rch 24 is, neemt hij een dramatische beslissing. Hij zegt zijn ouders gedag, dumpt zijn vriendin en gaat naar Hollywood. 'Niet zomaar een half jaartje zoals Antonie Kamerling', want Rollich heeft een droom: hij wil net zo beroemd, nee beroemder worden dan James Dean.

Voormalig casting director Frank Krom, die Rch een beetje kende uit het Amsterdamse uitgaansleven, was gefascineerd door de jongensdroom en besloot een documentaire te maken over hem. Veel fiducie in een goede afloop had hij niet, vertelde Krom na afloop van de feestelijke premi in Amsterdam, waar door onder anderen Paul Verhoeven, Antonie Kamerling en Johanna ter Steege werd gedebatteerd over 'de mythe van Hollywood'.

Ervaring had Rch niet. Hij speelde in een examenfilmpje van de Utrechtse kunstacademie en was eventjes te zien in een aflevering van Onderweg naar morgen. Naar de toneelschool wilde hij niet, daar word je volgens hem opgeleid tot werkloos acteur. Nee - naar Amerika moet Rch. 'In Los Angeles wordt elke week een film gemaakt. What the fuck doe ik dan hier?'

Als het moet, wil Rch wel met iemand naar bed voor een droomrol. En als het niet lukt, kan hij altijd nog de hoer spelen. 'In wezen zijn alle acteurs hoeren', weet de even opportunistische als labiele jongeman, die tussen neus en lippen door meldt dat hij onder behandeling stond van een psychiater.

Krom vergezelt Rch naar Schiphol en verliest het onderwerp van zijn film dan vier jaar uit het oog. 'Los Angeles 2001-2003' meldt een titeltje bij de volgende beelden. Wat er in de tussentijd is gebeurd, blijft onduidelijk, zoals er wel meer onduidelijk blijft.

Rngs carri is - zoals verwacht - niet in een stroomversnelling terecht gekomen. Hij was stand-in voor Tom Cruise in Ocean's Eleven ('Als hij met een pistool rondloopt met een helm op, ben ik het') en loopt audities af. 's Avonds werkt hij als propper, er moet toch geld op de plank.

Nadat hij van het ene op het andere moment trouwt, moet Rch zijn ambities nog verder bijstellen. Al helemaal als zijn vrouw twee maanden later borstkanker blijkt te hebben. 'Soms hebben mensen dromen die niet realistisch zijn, en moeten ze hardhandig wakker worden geschud', aldus een Amerikaanse casting-director in Kroms te breed meanderende portret.

'Ik heb er ook veel voor over, maar heel anders dan hij', vertelde Antonie Kamerling na afloop. 'Ik ben er in drie jaar maar elf dagen geweest. Audities doe ik gewoon thuis; Isa neemt ze op, daarna verstuur ik de bandjes per Fed-Ex.' Ook Halina Reijn voert gesprekken, maar 'niet heel concreet'. Zij denkt dat ze beter in Europa past.

Toen Johanna ter Steege haar markt wilde verbreden nadat ze bekroond was als 'best supportive actress' in Spoorloos, koos ze ook eerst voor Europa. 'Amerika is ver weg en groot. Laat ik het maar eerst dichtbij proberen.' Haar Amerikaanse doorbraak was dichtbij: ze was gecast in een oorlogsdrama van Stanley Kubrick. Hoewel de studio liever Julia Robert wilde, tekende Ter Steege een contract. Negen maanden later werd de film alsnog afgeblazen; Steven Spielberg had intussen Schindler's List gemaakt, de film die Kubrick zo ongeveer in gedachten had.

De manier van aanpak van Ter Steege biedt volgens Paul Verhoeven wel de meeste kans op succes. Wat in Europa komt boven drijven, is ngoed genoeg voor Amerika. 'Be good in your own country and they will come to get you', citeerde hij Fritz Lang.

Rchs missie was vanaf het allereerste moment gedoemd te mislukken, stelt de Nederlandse Amerikaan. Voor de film van Frank Krom maakte dat overigens niets uit. Verhoeven: 'Bij de tragedies van Sophokles weet je vantevoren ook dat het niet goed afloopt. Laten we applaudiseren voor deze moedige man.' Zo kreeg Christiaan Rch toch zijn ovatie. Niet in Hollywood, maar op een regenachtige avond in Amsterdam.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden