Tolwegen Spanje genationaliseerd

De Spaanse overheid springt in om een financieel debacle op de Spaanse tolwegen te voorkomen. Negen tracés - zo'n 750 kilometer aan failliete tolsnelweg - inclusief 2,4 miljard euro aan schulden, komt in publieke handen. De banken en exploitanten zullen een even hoog bedrag aan schulden kwijtschelden.

VAN ONZE CORRESPONDENT STEVEN ADOLF

MADRID - Op weinig plaatsen werd de crisis de afgelopen jaren zo zichtbaar als op de Spaanse tolwegen. Dat was bijvoorbeeld het geval op de redelijk duur geprijsde radiaalwegen rondom Madrid. In de groei-jaren gebouwd om het bloeiende transferverkeer rond de hoofdstad te ontlasten, liggen de brede asfaltvlaken er nu verlaten bij.

Door de zwaar tegenvallende tolinkomsten kwam de ene na de andere wegexploitant - grote Spaanse constructiebedrijven - in een faillissementssituatie terecht. Nadat eind vorig jaar een voorstel van het ministerie van Verkeer was stukgelopen op bezwaren van het ministerie van Financiën, lijkt het nieuwe voorstel van nationalisering meer kans van slagen te hebben.

In het nieuwe plan worden de tolwegen in een aparte honderdprocentsholding van de overheid ondergebracht. Deze 'bad bank' neemt ook de schuldenlast over. Daarvan moet dan wel de helft, 2,4 miljard, worden kwijtgescholden. Het grootste deel daarvan is opgehoest door de Spaanse banken, terwijl ook de exploitanten zelf een stukje aan de schuldvermindering bijdragen. In ministeriële kring werd erop gewezen dat 2,4 miljard veel geld is, maar dat het nog altijd de helft is van wat het de overheid zou kosten als zij voor de volle 5 miljard moet opdraaien in het geval van een faillissement.

In ruil voor kwijting krijgen de schuldeisers een dertigjarige lening tegen 1 procent rente, eventueel te verhogen in het geval het verkeer weer flink toeneemt en de tolinkomsten stijgen.

Het was de afgelopen dagen nog onduidelijk of deze oplossing de goedkeuring van de Europese Unie kan wegdragen, maar daar lijken de betrokkenen zich vooralsnog weinig zorgen over te maken. In de vereniging van de bouwbedrijven die de snelwegen exploiteren (zoals Abertis, Ferrovial en ACS) werd geklaagd over het inleveren van zo'n 250 miljoen euro aan schulden, maar onmiddellijk erkend dat er weinig speelruimte is voor andere oplossingen.

Het is nog onduidelijk of de nationalisering ook betekent dat de tolwegen worden opengesteld om de parallelle nationale snelwegen te ontlasten. Deze kampen geregeld met opstoppingen, omdat niemand zin heeft voor de tolweg te betalen. Het project van de radiaaltolwegen rond Madrid - ontworpen onder de vroegere conservatieve regering van premier Aznar - lijkt daarmee definitief mislukt. De hoge prijs in verhouding tot de geringe winst in reistijd lijkt daarbij het grootste struikelblok.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden