Toeval en beheersing op besneeuwde bergen

Schilderes Ludmilla Danon (Casablanca, 1952) is via Parijs en academies in Luik en Breda in Nederland terechtgekomen en exposeerde halverwege de jaren tachtig voor het eerst haar kleurrijke, abstracte doeken....

Kenmerkend voor haar schilderijen uit die tijd is de in één vloeiende beweging opgebrachte streek. De verschillende lagen bleven onder de liaanachtige kronkelingen doorschemeren, alsof je door een vergrootglas keek naar de details van een landschap.

In haar nieuwe schilderijen, te zien in Kunstruimte Wagemans in Beetsterzwaag, neemt Danon foto's van de koele landschappen van de Himalaya als uitgangspunt. Haar wijze van schilderen is veranderd. Zij experimenteert met sterk door terpentijn verdunde olieverf die zij in verschillende richtingen over een dun beschilderd doek laat uitlopen. Als de verf opdroogt, is de bovenlaag zacht glimmend alsof er een laag vernis is aangebracht.

De combinatie van toeval en beheersing levert soms prachtige resultaten op van besneeuwde berglandschappen. Vooral waar Danon erin slaagt om haar kleuren helder te houden en de contrasten van nuances wit en blauw evenwichtig, zijn haar experimenten geslaagd.

Waar dat niet het geval is, raakt de onderkant van haar schilderijen dichtgeslibd en is het resultaat levenloos.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden