Toestel had een goede reputatie

Op een van de beste internetsites over vliegtuigongelukken (Aviation Safety Network) stond tot dinsdagavond 'No write-offs yet' bij het type Concorde, het unieke supersonische passagierstoestel, dat is ontwikkeld door Britse en Franse vliegtuigbouwers....

Van onze verslaggever

Wel zijn er altijd veel mankementen geweest aan de toestellen, die maximaal honderd passagiers in 3 uur en 45 minuten van Parijs naar New York brengen. Eind 1999 onthulde een Britse krant dat er in één jaar tijd 130 technische incidenten waren gemeld ten aanzien van de zeven Concordes van British Airways. Dat bleek uit interne documenten van de vliegtuigmaatschappij. Desondanks oordelen experts dat de Concorde een goede reputatie heeft op het gebied van veiligheid.

Nog maar drie dagen geleden was het futuristisch ogende vliegtuig in het nieuws omdat bij alle Concordes van British Airways haarscheurtjes waren ontdekt in een draagbalk aan de achterzijde van de vleugel. Die waren evenwel 'niet van kritisch belang' voor de luchtwaardigheid, aldus BA.

Eén toestel werd aan de grond gehouden, omdat daar wat langere scheurtjes in zaten en de draagbalk moest worden vervangen. Een dag later meldde Air France dat hetzelfde mankement was geconstateerd in vier van de zes toestellen die ze bezit. Ook de Fransen verklaarden dat de scheurtjes 'de veiligheid van de passagiers niet in gevaar brengen'.

Deskundigen achten de kans klein dat de scheurtjes het neerstorten hebben veroorzaakt. Dit type defect is ook niet nieuw: in de afgelopen jaren zijn scheurtjes ontdekt in het dak, in ramen en in de vleugel van Concordes.

Veel ernstiger waren de problemen aan het roer. Enkele jaren geleden moest British Airways de roeren van al haar toestellen vervangen nadat daar tot drie keer toe tijdens de vlucht stukken vanaf waren gevallen. Met de vervanging was het mankement nog niet verholpen: in oktober 1998 constateerden de piloten van een toestel na de landing dat 40 procent van het onderste roer was verdwenen.

De Concorde die gisteren neerstortte, had vrijwel meteen na het opstijgen motorproblemen, meldden ooggetuigen. Omdat de motoren bij een Concorde dicht bij elkaar zitten, is het goed mogelijk dat problemen in één motor het uitvallen van de motor daarnaast hebben veroorzaakt. Datzelfde zou zijn gebeurd bij het transportvliegtuig van El Al dat neerstortte in de Bijlmer op 4 oktober 1992.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden