Toeristen zien hier een bakfiets en willen er ook een

Wat? Bakfietsen


Waar vandaan? Nederland

Bakfietsen zijn toch een Amsterdam-Oud-Zuid-fenomeen?

Nou, bakfietsen zijn zo oud als de fiets zelf. Vroeger werden ze gebruikt voor het vervoer van van alles. De moderne bakfiets, ontworpen door Maarten van Andel voor het afleveren van de kids op school, is er nu ongeveer 15 jaar. Vooral in grote steden als Amsterdam populair, inderdaad. En die steden zijn nu juist grote uithangborden voor de export. Toeristen zien zien ze rondrijden en willen er ook een.

Hoeveel fietsen gaan er dan naar het buitenland?

In Nederland produceren we ongeveer vijfduizend bakfietsen per jaar, schat Jan Rijkeboer, directeur van de grootste bakfietsenfabrikant in Nederland, Azor Bike in Hoogeveen. 'Ik zou zeggen dat de helft daarvan naar het buitenland gaat. En dat aantal groeit nog steeds.'

Waar gaan ze dan allemaal heen?

De hele wereld over. Vooral naar andere Europese landen, maar ook naar Japan, Zuid-Korea, de Verenigde Staten en Australië. In Mexico is bijvoorbeeld pas een winkel geopend, Dutchbikes, die bakfietsen afneemt van de Fietsfabriek uit Nederland.

En hoe zit het dan met de Nederlandse bakfietsmoeders? Hebben zij allemaal al zo'n ding?

Ja, precies. De markt in Nederland stabiliseert en is misschien wel een beetje verzadigd. Deels komt dat door een opkomende tweedehands markt. Bovendien kan je wel dertien jaar doen met een bakfiets.

Het zijn zeker alleen Nederlandse expats die met bakfietsen rondrijden in het buitenland.

Nee hoor, ouders uit andere landen zoeken ook een makkelijke en milieuvriendelijke manier om hun kinderen op school af te leveren. En ondernemers zijn ook geïnteresseerd. Denk bijvoorbeeld maar aan fietskoeriers of een ijscoman. Net als hier wordt de regelgeving steeds strenger voor auto's in de grote steden. Een bakfiets is een mooi alternatief. Ze zijn ook volop in ontwikkeling. Steeds lichtere materialen, een zelfschakelende fiets en natuurlijk ook elektrische bakfietsen. Die maken nu al de helft van onze bakfietsexport uit. Niet alle landen zijn zo plat als het onze...

Zullen de buitenlanders nu niet met het concept aan de haal gaan?

Er komt wel wat concurrentie op, ja. Meestal gaat het om goedkope kopieën, uit China bijvoorbeeld. Die vallen relatief snel door de mand. Maar er zijn ook buitenlanders die voortborduren op het ontwerp, vooral in Denemarken. Daar is nu een bakfiets verkrijgbaar met drie wielen die toch kan kantelen. Zo kan je makkelijker door de bocht en is de fiets toch stabiel. Een soort Carver, maar dan zonder motor.


Misschien dus een kwestie van tijd voor er in Amsterdam Deense bakfietsen rondrijden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden