Toerist wil meeprofiteren van eco-reizen

Van de Nederlandse vakantiegangers heeft 68 procent geen flauw benul van het begrip duurzaam toerisme. Een meerderheid is er ook niet in geïnteresseerd....

Theo Nijenhuis

Dat blijkt uit een onderzoek onder 465 huishoudens, verspreid over heel Nederland. Ruim 3 procent denkt aan het milieu en aan de gevolgen van het toerisme voor de plaatselijke bevolking. 'Maar heel opvallend is dat veel mensen hechten aan contact met de bevolking', zegt docent en onderzoeksleider Ben Offringa van de internationale hogeschool NHTV in Breda. Dat is niet de enige tegenstrijdigheid waarop de onderzoekers stuitten.

In tegenstelling tot de Amerikaanse toerist en diens liefde voor hoogbouwhotels, hecht de Nederlander aan elementen die juist de voorstanders van duurzaam toerisme voor ogen staan: kleinschaligheid, een rustige, ongeschonden omgeving en een reisorganisatie die hotels en appartementen actief controleert.

Maar bij de term 'duurzaam toerisme' heeft de meerderheid van de vakantiegangers heel andere associaties. Er wordt gedacht aan lange vakanties, met veel luxe en exclusiviteit. De term eco-toerisme is beter bekend, maar het houdt niet over.

Bijna 16 procent kan het begrip plaatsen en 64 procent heeft een globaal idee. 'De rest weet van niks', zegt Offringa. 'Je kunt er als touroperator geen beleid op bouwen. En de veelheid van eco-labels werkt verwarrend. Het idee zelf is bepaald ook niet populair.'

Dat ontdekte marktleider TUI Nederland ook toen er bij sommige bestemmingen in de gidsen een label werd gezet, de Groene Duim. Dat werd geassocieerd met dure vakantiereizen en dat was het einde. 'De prijs van een vakantie blijft erg belangrijk', zegt Offringa.

Maar er zijn openingen. 'Het onderzoek geeft handvatten voor een sociaal en milieuvriendelijk beleid dat aansluit bij wat de consument wil. Je zou het als reisorganisatie bijvoorbeeld over het eten kunnen hebben op de vakantiebestemming.' Er zou, vindt hij, onderzoek moeten worden gedaan naar dergelijke raakvlakken.

Offringa vindt het typerend hoe de ondervraagden reageerden op de vraag of ze donateur waren van een milieuorganisatie. Dan vielen niet alleen de namen van Greenpeace en Natuurmonumenten.

'Het is grappig dat vrij vaak sponsorloterijen werden genoemd.' Volgens Offringa speelt het eigenbelang mee. De deelnemers aan zo'n loterij beseffen dat zo'n organisatie een aantal goede doelen steunt en zij indirect dus ook. Tegelijk hebben ze een kans dat ze, zoals Offringa het uitdrukt, 'er een miljoen aan overhouden'.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden