Toerist is voor musea bron van inkomsten, maar ook van angst

En als musea tijdens de zomerdrukte hun entreeprijs voor groepen eens fors verhógen? En in de rustige wintermaanden dramatisch verlagen?...

Van onze verslaggeefster

Jacomijn de Raad

UTRECHT

De beheerders van Neerlands cultuurhistorisch erfgoed draaien zenuwachtig op hun stoel. Ze hebben het al zo druk met het ontvangen van bezoekers. Moeten ze óók nog aan marketing doen en visitors management om het publiek gelijkmatig over het jaar te spreiden?

Hoe voorkom je dat toeristische belangstelling voor musea en monumentjes uitdraait op massaliteit, op een culturele toeristenkermis? Dat was de centrale vraag op een symposium vrijdag in Utrecht. Want de interesse voor het culturele erfgoed groeit. De achtste Open Monumentendag trok vorig jaar zevenhonderdduizend bezoekers, twee keer zoveel als de eerste.

In toerisme schuilt de dreiging van verloedering, maar ook de belofte van financieel gewin. Toeristen zijn economisch interessant voor de beheerders en eigenaren van het erfgoed, die kampen met slinkende overheidssubsidies. Bovendien stimuleert toerisme de belangstelling voor monumenten.

De twee partijen vinden elkaar, kortom, steeds vaker. Op het symposium werd geprobeerd uit te vinden wat daarvan de gevolgen zijn. In de woorden van ANWB-hoofddirecteur P. Nouwen: 'Hoe voorkom je dat een bron van inkomsten een bron van angst wordt?'

De oplossing is visitors management. Zeggen Hodes en Nouwen, zegt museumdirecteur Blankenberg, zegt directeur Van Brederode van de stichting Nationaal Contact Monumenten, zegt staatssecretaris Van Dok van Economische Zaken. Met visitors management is de stroom publiek te manipuleren.

Musea, vindt Hodes, moeten uitzoeken wie hun klanten zijn, waarom ze komen - of niet. Ze moeten hen thuis aanschrijven Musea, zegt Nouwen, zouden vaker en langer open moeten zijn, zoals het Rijksmuseum sinds kort op maandag open is.

Meer samenwerking is ook gewenst. Met andere musea en monumenten, en ook met naburige horeca en openbaar vervoer. 'Waarom', zegt Hodes, 'bestaat er in Amsterdam geen Damkaart, voor het Paleis op de Dam, de Nieuwe Kerk, de Beurs van Berlage, en, zeg, de Bijenkorf en de trein?'

Want variatie moet er wel zijn, weet de marketeer. Omdat Amsterdam ook laat zien hoe het niet moet: 'In de toren van de Oude Kerk wordt promotie gemaakt voor de toren van de Wester- en die van de Zuiderkerk. Dat moet je niet doen! Eéé toren per dag is genoeg.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.