Toerismebureau gaat mikken op Indiër en Chinees

Strandganger minder interessant dan bezoeker van beurzen en congressen...

Amsterdam Het ministerie van Economische Zaken wil de komende drie jaar 50 miljoen euro in het toerisme steken, om rijke bezoekers uit China en India te verleiden Nederland te bezoeken. Dat maakte staatssecretaris Frank Heemskerk van Economische zaken samen met het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) maandag bekend.

Het bedrag is niet meer in dan voorgaande jaren, maar de toeristische sector heeft met de steeds groter wordende middenklasse in landen als China en India een nieuwe doelgroep op het oog. Waar de toeristische sector in Nederland zich eerst inspande om bijvoorbeeld Duitsers naar de stranden te lokken en backpackers graag gezien waren, zijn nu bezoekers uit India en China interessant.

Vakantiegangers uit deze landen met een bloeiende economie beloven veel geld uit te geven aan de ‘BV Nederland’, stelt het NBTC. In Peking en New Delhi zijn onlangs bureaus geopend die Nederland moeten promoten.

Het geld wordt besteed aan campagnes om Nederland als een aantrekkelijke vakantieland neer te zetten. Volgens Leonie Scholten van het NBTC spelen de media in die landen een grote rol. ‘Een deel van het geld gaat naar pr-reizen voor pers uit landen met een nieuw aanbod aan toeristen. Wij willen Nederland een imago geven waarmee het een must is voor bijvoorbeeld de Indiër die in Engeland is geweest of de Chinees die Parijs bezoekt.’

Hoewel het aantal toeristen elk jaar met 3 procent stijgt, denken het ministerie van Economische Zaken en het NBTC dat er meer te halen valt. Zo zijn Belgen en Duitsers aan Nederlandse stranden een minder grote bron van inkomsten dan bezoekers van beurzen en congressen.

De zakelijke bezoeker veranderen in toerist is belangrijk voor het toerisme, vindt staatssecretaris Frank Heemskerk: ‘Wij kunnen Nederland aantrekkelijker maken voor toeristen uit groeimarkten. Als staatssecretaris zou ik bijvoorbeeld hoogwaardigheidsbekleders kunnen ontvangen in de Keukenhof of op andere trekpleisters.’

Toen de Keukenhof in 1981 fungeerde als decor voor een Indiase film, steeg het aantal bezoekers uit India in de maanden daarna explosief.

Een eerste stap is al gezet met het verwerven van de grootste ict-beurs ter wereld (WCIT). Deze komt in 2010 naar Amsterdam. De bedoeling is dat de bezoekers veel geld uitgeven en ooit als toerist terugkomen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden