Toeren door Benz' verleden

Duitsland heeft iets met auto's. 125 jaar geleden werd de Motorwagen er gepatenteerd. Dat wordt deze zomer gevierd. Een tocht in het spoor van Bertha Benz.

Het landschap tussen het Zuid-Duitse Mannheim en het zuidelijker gelegen Stuttgart kan in het voorjaar het best worden omschreven als lieflijk. Tussen de groene weilanden, de heuvels en riviertjes zijn bloeiende fruitbomen gestrooid. Door het warme weer schieten de Spargel, de asperges, uit de grond. In de dorpen en stadjes staan zwart-witte en zwart-met-gele vakwerkhuizen, schuren en raadhuizen. Met hun leistenen daken zien ze eruit als de plastic miniatuurhuisjes van Faller die ooit veel jongenstreinbanen sierden. Dit is het Duitse landschap dat veel buitenlanders kennen zonder er ooit een voet te hebben gezet.

We zijn in Baden-Württemberg, 500 kilometer van Utrecht, waar de Automobilsommer 2011 wordt gevierd, een zomer vol activiteiten om te herdenken dat het 125 jaar geleden is dat uitvinder en industrieel Carl Benz zijn Motorwagen patenteerde. We toeren door het landschap waar ruim honderd jaar geleden de auto is gecreeërd uit staal, koper en rubber.

Voor Duitsers geldt het gebied van de middeleeuwse dorpen met hun vakwerkhuizen als de geboorteplaats voor dat andere cliché: de degelijke Duitse auto. Tussen de vestigingsplaats Ladenburg van stamvader Benz, en Cannstatt bij Stuttgart, waar Benz' collega Gottlieb Daimler een werkplaats had, werd de personenauto geboren.

Over wie nu precies als eerste op de proppen kwam met de voorloper van onze auto, wil Duitsland dit jaar even niet moeilijk doen. Was het Daimler die in 1883 gasmotoren bouwde, in 1885 met de eerste motorfiets en in 1886 met de eerste vierwielige auto de weg op ging? Of moet die eer worden gelaten aan Benz die zijn 'voertuig met gasmotor' op 29 januari 1886 patenteerde? Uiteindelijk is dit allegaartje aan stamvaders samengeklonterd in het oer-Duitse Daimler-Benzconcern in Stuttgart, met merknamen als Mercedes en Maybach, en de rest van de geschiedenis kennen we maar al te goed. De wereld, de samenleving en het landschap - ook in Zuid-Duitsland - is sindsdien onherkenbaar veranderd.

We rijden door Mannheim, dat het opmerkelijkste historische stratenpatroon van Duitsland heeft: een grid van loodrecht op elkaar aansluitende straten als in een Amerikaanse binnenstad. In het centrum van de industriestad begint een van de routes die worden aangeprezen door de organisatie van de autozomer: de Bertha Benz Memorial Route, een 194 kilometer lang monument van asfalt en straatklinkers, waarmee de herinnering aan mevrouw Benz in leven wordt gehouden.

Zij zou immers verantwoordelijk zijn voor de grootste marketingstunt ooit: de eerste langeafstandsrit met een personenauto. Als zij niet, op een augustusochtend in 1888, voor dag en dauw het onverkoopbare exemplaar van haar echtgenoots Motorwagen uit de schuur had gereden om op weg te gaan naar haar moeder, had de wereld er vandaag beslist anders uitgezien. Het was deze reclamestunt annex testrit die de aanzet gaf tot de hegemonie van Duitsland op autogebied.

Zie verder pagina 2.

Mooiste routes

Romantische Strasse

350 km langs barokke paleizen en middeleeuwse stadjes. Van Würzberg naar Flüssen. romantischestrasse.de

Elbevallei

140 km door Sachsen langs zandsteenformaties en oude kuuroorden. Rondrit vanuit Dresden.

saechsische-schweiz.de

Alpenstrasse

450 kilometer door de Beierse Alpen langs meren, bergen en oude stadjes. Van Prien naar Bergteschaden.

duitsverkeersbureau.nl

Nürburgring

racebaan die geregeld open is voor publiek. nuerburgring.de

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden