Toekomst van stadionevenement is boterzacht

De oplevering van spektakelcomplex De Arena en, van recenter datum, het Arnhemse brutaaltje Gelredome, maakt de positie van de zestig jaar oude Kuip er niet eenvoudiger op....

Bovendien is het de vraag of de grote namen van de rock- en popmuziek in de nabije toekomst nog wel in staat zijn om alle stoeltjes zo'n stadion te vullen. Twee dagen U2 bleek deze zomer al te veel voor de Kuip. 'Vroeger deed je een aankondiging en was het uitverkocht', aldus stadion-directeur L. Wielaard in Adformatie.

De huidige muziekwereld bestaat volgens de Rotterdammer meer en meer uit kleine subculturen. De acts, zoals de Spice Girls en Oasis, die wel miljoenen platen weten te verkopen kunnen binnen een paar jaar weer vergeten zijn. 'Je kunt er geen peil meer op trekken. Met De Kuip of de Arena eindig je dan al snel onder de streep. In het rood.'

De grote concurrent heeft een belangrijk stapje voor, geeft Wielaard toe, namelijk Amsterdam. 'Waar ter wereld je ook komt, iedereen kent die stad. Terwijl Rotterdam alleen maar bekend is binnen de industriële sector. De gemiddelde buitenlander heeft nog nooit van deze stad gehoord.'

Toch is er nog hoop voor De Kuip, aldus de oud-marketingmanager van United Biscuits die Croky Chips in Europa introduceerde: 'We hebben altijd een grote trouwe massa. Dit is de bulkmarkt, Arena is speciality-markt. Wij zijn de Blue Band, zij Lätta.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden