Toekomst Schiphol blijft onduidelijk

Vandaag neemt het kabinet een besluit over Schiphol. Veel te besluiten valt er niet. Daarvoor zijn de keuzemogelijkheden te beperkt....

Van onze verslaggever

DEN HAAG

Vraag: wat gaat het kabinet vandaag over de toekomst van Schiphol beslissen?

Antwoord:

a. minder dan de KLM en Schiphol willen.

b. meer dan de milieubeweging vreest.

c. zo weinig, dat de meeste andere mensen denken: is dit wel een beslissing?

Multiple choice kan eenvoudig zijn. Alle drie antwoorden op bovenstaande vraag zijn goed.

Maanden is uitgekeken naar de dag van vandaag. In het regeerakkoord legde Paars II vast dat het nu een besluit moet nemen over de toekomst van de luchtvaart in Nederland.

Het kabinet komt die belofte na. Maar wie denkt dat daarna echte duidelijkheid bestaat over de groei van Schiphol, komt bedrogen uit. En of dat vliegveld in zee daadwerkelijk gaat worden gebouwd, blijft ook na vanavond een onbeantwoorde vraag.

Eén principe legt het kabinet vandaag waarschijnlijk slechts vast: er mag op Schiphol meer groei plaatsvinden dan nu wetteljk mogelijk is.

Maar hoeveel de groei mag zijn, dat moet het komende jaar worden uitgezocht. In samenwerking met de milieubeweging, de luchtvaartsector en andere belanghebbenden worden maxima bepaald voor zaken als: luchtverontreiniging, kansen op ongelukken en geluidsoverlast.

Als die grenzen zijn vastgelegd in een vergunning, moet Schiphol uitdokteren hoeveel vliegtuigen er jaarlijks kunnen landen en opstijgen. Naar verwachting zullen dat er tussen de vijfhonderd- en zeshonderdduizend zijn. De sector wil natuurlijk altijd meer. Tot midden van dit jaar schreeuwde ze moord en brand dat ze die grenzen snel zou bereiken. Maar het ziet er nu naar uit dat ze met dat aantal de eerstkomende tien à vijftien jaar wel verder kan.

De laatste maanden zijn de groeiverwachtingen van Schiphol en zijn grootste gebruiker KLM namelijk aanzienlijk getemperd. En dus is er ruimschoots de tijd om te kijken naar alternatieven voor een volgegroeid Schiphol.

Midden dit jaar waren er daar nog drie van: een nieuw vliegveld op de Tweede Maasvlakte, bij Lelystad of op een eiland in de Noordzee.

De Maasvlakte is maanden geleden al afgevallen vanwege te groteveiligheidsrisico's. Naar het zich laat aanzien is ook Lelystad gesneuveld. In de polder kan nooit een volwaardig vliegveld worden aangelegd. En voor een (tijdelijke) overloophaven moeten veel te dure snelwegen, trein- en andere verbindingen worden aangelegd. Bovendien is de polder het overloopgebied voor de woningbouw uit de Randstad. Daar ga je bij voorkeur geen extra vlieglawaai veroorzaken.

Dus blijft alleen het vliegveld in zee over, de lovebaby van Kok en Pronk. Zij zien weidse perspectieven voor dat plan. Op zee heb je weinig omwonenden en op de leegkomende plek in de Haarlemmermeer kan een geheel nieuwe stad worden gebouwd.

Maar een eiland in zee is vooralsnog een utopie. Het is onzeker wat wel en niet kan in de Noordzee, wat het vliegveld kost en vooral: wie het moet betalen.

VVD-minister Zalm roept namens zijn partij dat de sector er voor moet opdraaien. De PvdA lijkt meer te voelen voor het delen van de kosten. Niemand weet of internationale verdragen het aanleggen van dat eiland toelaten. En de vraag blijft dus zelfs of de

aanleg überhaupt wel noodzakelijk is.

Het enige wat het kabinet vandaag kan doen, is besluiten dat het al die onderzoeken wil gaan uitvoeren. En dat zal het doen. Tot verdriet van D66 overigens, dat helemaal geen eiland in zee wil. Maar tegen een onderzoek kunnen ze zich niet verzetten, vinden de sociaal-liberalen.

Afsluitende vraag: hoe lang zal er nog over Schiphol worden gepraat?

Antwoord:

a. tot ver na Kok II.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden