Tochtig? Kaal? Armoedig? Welnee

MIDWOLDA Dat er niets boven Groningen gaat, kan niemand de laatste jaren zijn ontgaan. Maar er gaat ook niets boven Oost-Groningen....

Ab Meijerman kon in 1972 kiezen uit twee banen. Eentje in Amsterdam en eentje in Winschoten. Hij kende het gebied niet, maar koos, ‘heel impulsief’, voor Oost-Groningen. Nu is hij burgemeester van Veendam. Hij werd verliefd op het landschap en op de directheid van de mensen. ‘Ruimte heb je op meer plekken. Maar robuustheid van het kleigebied, die vind je nergens anders.’

Waarom weten we dit niet? Bescheidenheid, denkt Meijerman. ‘De mensen in het gebied zijn weinig trots op zichzelf. Te weinig.’ Het gaat in de campagne vooral om imago, zegt de burgemeester. Want: daar ligt de kiem voor de beslissing om ergens wel of niet te komen vakantievieren, of zelfs wonen. ‘We moeten geen wonderen verwachten. Maar we kunnen wel de mooie en sterke kanten van de regio laten zien.’

De campagne, bestaande uit advertenties, brochures en de webportal www.kansinoostgroningen.nl, richt zich in eerste instantie op ondernemers in de recreatiebranche. De site is doorgelinkt naar relevante websites. Klik je op ‘werken’, dan kun je meteen de vacatures bekijken. Via het kopje ‘wonen’ kom je bij huizensite Funda.

Christianne Linssen woonde veertien jaar in hartje Amsterdam. Toen er kinderen kwamen, wilden zij en haar man wat meer ruimte. De eerste keus – een carréboerderijtje in haar geboorteprovincie Limburg – vond ze niet. Na een lange zoektocht hoorde het stel dat er een monumentale boerderij te koop stond in Midwolda. Ze kwamen kijken, zegden hun banen op en verhuisden. Nu runnen ze een boerderijmuseum annex restaurant, waar je ook kunt trouwen en vergaderen.

Ze zegt: ‘Ik zou zo terugkunnen naar Amsterdam. Maar hier sta je echt met je voeten op de aarde. We vonden tien vrijwilligers om ons met de tuin te helpen, en eentje hielp ons binnen met klusjes. We wonen hier nu zeven jaar. Ik moet de eerste stugge Groninger nog tegenkomen.’

De campagne is met nadruk niet belerend, zegt directeur Dirk Nijdam van Marketing Groningen, het bureau dat de campagne uitvoert. ‘We moeten niet zeggen: je bent gek als je niet naar Oost-Groningen komt. We moeten er wat luchtiger mee omgaan. Mensen moeten vooral denken wat ze willen. Maar wel op basis van feiten. Hier kunnen dingen die elders niet kunnen, omdat ze bijvoorbeeld niet te betalen zijn.’

In de campagne vertellen dan ook geen modellen, maar inwoners welke dromen zij hebben verwezenlijkt. De advertenties richten zich specifiek op mensen die open staan voor een verandering in hun leven. Omdat ze kinderen krijgen, omdat de kinderen juist de deur uit zijn, of omdat ze de files zat zijn.

Ed Verwoerd was zo iemand. Dik drie jaar geleden woonde hij nog in een vinexwijk in Hendrik Ido Ambacht, ‘met een tuin zo groot als een postzegel’.

Hij wilde water en ruimte en verkaste met het hele gezin naar Blauwestad. Verwoerd heeft nu een ijssalon in Midwolda en is nog elke dag blij met zijn overstap.

Eerst klagen ze nog over de afstand, de vrienden uit het westen die hem komen. Maar als ze het landschap zien, zijn ze dat gauw vergeten.

Verwoerd: ‘Mensen hebben het altijd over andere landen: het is er mooi en je kunt er lekker goedkoop vakantie vieren. Man, kom hier eens kijken. Met acht man lunchen voor zes tientjes. Kom daar in de Randstad eens om.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.