Toch nog gered

Geen geld van het Fonds Podiumkunsten betekent dat mensen van BonteHond na de Kerst thuis kunnen blijven, zei zakelijk leider Roeland Dekkers vrijdag in V. Gisteren haalde de jeugdtheatergroep opgelucht adem.

Onrustig scrolt zakelijk leider Roeland Dekkers van boven naar beneden. 'Waar staat het nou?' vraagt hij zenuwachtig. 'Hier', wijst zakelijk assistent Linda Speelman aan. 'We hebben besloten uw aanvraag te honoreren', staat er bovenaan de mail. Dekkers loopt rood aan. 'Jeminee', reageert hij. 'Ik krijg helemaal de bibberitus.'


Sinds woensdagmorgen 9 uur wachten Dekkers, Speelman en office manager Joanna Koppenol van het Almeerse jeugdtheatergezelschap BonteHond op het verlossende mailtje van het Fonds Podiumkunsten: wel of geen subsidie voor de periode 2013-2016? Nog geen kwartier later komt het bericht binnen. 333 duizend euro krijgt BonteHond op jaarbasis van het Fonds. Het hele bedrag dat ze hebben aangevraagd, inclusief 20 procent innovatietoeslag. 'De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van BonteHond als zeer goed', schrijven de subsidieverstrekkers. 'Het gezelschap is relatief jong en heeft zich in korte tijd goed op de kaart gezet.' 'BonteHond kiest voor relevante, maar ook lastige onderwerpen voor jeugdtheater. Met name door de sterke regie levert dit verrassende en geslaagde producties op.'


De overige vijf leden van het gezelschap zijn op vakantie, dus wordt er rond gebeld. Dekkers moet pijn aan zijn oren hebben gekregen van het telefoontje met artistiek leider Noël Fischer. Kreten als 'oh' en 'yes' klinken luid uit het speakertje van zijn Nokia. 'Ze had de hele nacht niet geslapen', zegt hij na het gesprek.


De toekenning van de subsidie betekent voor het gezelschap een redding van de ondergang. Eerder dit jaar kreeg het te horen dat het niet langer geld ontvangt van het Ministerie van OCW. Als BonteHond de subsidie van het Fonds Podiumkunsten niet had gekregen, zou dat het einde van de jeugdtheatergroep zijn.


Echt uitgelaten durft het aanwezige drietal nog niet te zijn. De vraag die de jubelstemming de kop indrukt is: 'Hoe zal het met de andere groepen zijn?' Daarom is er Flevosap in plaats van champagne en worden er bitterkoekjes gegeten in plaats van taart. Speelman: 'Bitter and sweet, wel symbolisch.'


Een deel van de subsidie wil het gezelschap besteden aan een 'publiekswerkingprogramma'. Omdat een voorstelling bezoeken voor veel Almeerders nog geen vanzelfsprekendheid is (Almere heeft de laagste cultuurparticipatie van de tien grootste steden), wil BonteHond het publiek opzoeken. Door locatievoorstellingen in ziekenhuizen te spelen, op de autocrossvereniging, op scholen.


Net wanneer Dekkers enthousiast over die plannen praat, loopt Jort Vlam, de zakelijk leider van Theatergroep Suburbia, het kantoor van BonteHond binnen. Suburbia is gevestigd in hetzelfde pand als de jeugdtheatermakers. 'Gefeliciteerd hè', zegt hij bedremmeld. 'En jullie?' is de directe respons, zonder de felicitaties in ontvangst te nemen. 'Wij helaas niet. We hebben wel een positief advies, maar krijgen geen geld.' Speelman krijgt tranen in haar ogen wanneer Vlam het kantoor weer verlaat. 'Iedereen werkt keihard. Jort is misschien wel zijn baan kwijt nu. 60 procent van de gezelschappen krijgt geen subsidie. Onze sector wordt gewoon afgebroken.'


Goed nieuws komt er ook via sms'jes binnen: 'Mug met de Gouden Tand krijgt subsidie', leest Speelman voor vanaf haar telefoon. 'Vis à Vis en Golden Palace gelukkig ook.' Zo gaat het de hele dag door. Momenten van verdriet en blijdschap volgen elkaar op.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden