Toch maar wakker blijven als Telfort voor u opzegt

'Het verhaal is ons uit het hart gegrepen', was één van de reacties op de Op=Op van vorige week. Diverse lezers herkenden zich in het verhaal over automatische incasso's die doorlopen na opzegging van een abonnement. Bij de meeste reacties ging het fout bij een verhuizing, maar bij lezer Stolte was een falende overstapservice de boosdoener.


In 2009 wisselt de inwoner van Montfoort van telefoon- en internetabonnement. In een winkel van Phone House besluit hij voor beide diensten over te stappen op Telfort. Telfort belooft zijn oude contracten met Online en KPN op te zeggen via de Telfort overstapservice. Stolte kan dus met een gerust hart ontspannen terwijl Telfort alles regelt. Hij kan er zelfs zorgeloos bij in slaap vallen, suggereert de foto op de Telfort-website. Boven informatie over de service pronkt een wegdoezelende man, poes op schoot, telefoon in de hand.


Maar Stolte heeft gemerkt dat je beter met je neus bovenop de overstapprocedure kan zitten, in plaats van achterover te leunen. De KPN-dochter Telfort heeft namelijk last van een typische puberkwaal: ja zeggen en nee doen.


Eerst lijkt alles in orde. Het nieuwe abonnement functioneert naar behoren en de jaren gaan zorgeloos voorbij. Maar dan, in 2013, blijkt dat het internet via Online nooit is opgezegd. De doorgaande automatische incasso's waren niet bij Stolte opgevallen omdat de naam 'Online' geen belletje deed rinkelen. Toen hij daar zijn internet vandaan haalde, heette het bedrijf namelijk nog Wanadoo. De schade: 1.700 euro.


Aan achteroverleunen hangt een prijskaartje

'Eigen verantwoordelijkheid', zegt Phone House. Online meldt nooit een opzegging te hebben ontvangen en wil alleen naar de zaak kijken als Stolte een opzegbewijs heeft. Maar dat heeft hij niet, want Telfort heeft nooit opgezegd. Voor die fout keert Telfort een schadevergoeding uit, maar volgens de kleine lettertjes is de aansprakelijkheid begrensd tot 850 euro.


De rest van het geld, nog eens 850 euro dus, was de prijs die Stolte moest betalen omdat hij precies deed waarvoor de service bedoeld is. Was, want na te zijn benaderd door Op=op heeft KPN/Telfort niet alleen excuses aangeboden aan Stolte, maar ook toegezegd het resterende bedrag alsnog over te maken.


Ook opzeg-ongemakken? Mail naar op=op@volkskrant.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden